Lossa förgasare på Victoria MS 50 utan att ta bort motorn

Tyska mopeder är ofta plåtinklädda. Bra skydd mot väder och vind - mindre bra när man ska komma åt motorn.

Lossa förgasare på Victoria MS 50 utan att ta bort motorn

Publicerad

Fråga: Hur lossar jag förgasaren på en Vicky MS50 utan att behöva ta bort hela motorn? Det är trångt att komma åt när den sitter i ramen.

Fredrik Hansson

 

Svar: Det beror på i vilken ram motorn sitter i, men är det en Victoriaram den sitter i så är dessa ramar plåtinklädda på tyskt vis och åtkomligheten begränsad. Förgasarna kan ha rejält långa luftburkar som måste bort för att man ska få lite spelrum i den trånga plåtramen.

För att lossa förgasaren måste dess klämfäste runt insugningsröret först lossas och sedan måste förgasaren dras av från insuget vilket kräver en rörelse bakåt på 12-15 mm. Man kan även lossa på insugets två pinnskruvar vid cylindern, men man måste nog dra förgasaren lika långt bakåt även i detta fall.

Någon som har en Vicky MS 50 (Jag har bara en Vicky Luxus med MS 51-motorn) och kan tipsa Fredrik om hur man enklast får bort förgasaren? Lämna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

MS 50-motorn har ett insug med runt fäste för förgasaren. Oavsett om man lossar förgasaren från insuget eller insuget från cylindern måste förgasaren dras en dryg centimeter bakåt för att komma loss.

On
Off

3 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05

  • Classic Motor 2017-04

  • Classic Motor 2017-03