Tyska mopeder är ofta plåtinklädda. Bra skydd mot väder och vind - mindre bra när man ska komma åt motorn.
Lossa förgasare på Victoria MS 50 utan att ta bort motorn
Publicerad 2017-05-15 13:43
Fråga: Hur lossar jag förgasaren på en Vicky MS50 utan att behöva ta bort hela motorn? Det är trångt att komma åt när den sitter i ramen.
Fredrik Hansson
Svar: Det beror på i vilken ram motorn sitter i, men är det en Victoriaram den sitter i så är dessa ramar plåtinklädda på tyskt vis och åtkomligheten begränsad. Förgasarna kan ha rejält långa luftburkar som måste bort för att man ska få lite spelrum i den trånga plåtramen.
För att lossa förgasaren måste dess klämfäste runt insugningsröret först lossas och sedan måste förgasaren dras av från insuget vilket kräver en rörelse bakåt på 12-15 mm. Man kan även lossa på insugets två pinnskruvar vid cylindern, men man måste nog dra förgasaren lika långt bakåt även i detta fall.
Någon som har en Vicky MS 50 (Jag har bara en Vicky Luxus med MS 51-motorn) och kan tipsa Fredrik om hur man enklast får bort förgasaren? Lämna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
MS 50-motorn har ett insug med runt fäste för förgasaren. Oavsett om man lossar förgasaren från insuget eller insuget från cylindern måste förgasaren dras en dryg centimeter bakåt för att komma loss.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Fredrik skriver Vicky som är Victorias egen modell.Det skall/bör finnas ett hål i ramen där en skruvmejsel kan stickas in för att komma åt och lossa klämfästet.
-
#2
Många säger "Vicky" om motorn också som även kan sitta i en Fram och vara betydligt mer lättmekad.
-
#3
Skruven till klämfästet lossas med skruvmejsel via hålet på höger sida.
Lossa sedan trottellock och ta ur trotteln, så inte gaswiren ligger i spänn, och för den åt sidan. Lossa sedan spännfästena till insuget och skjut röret bakåt så långt det går och plocka bort luftfiltret.
Sedan kan man dra förgasaren bakåt samtidigt som man vrider/vickar på den.
Det finns 4 hål på höger sidan Ett är för förgasarskruven ett annat för kopplingswiren och ett för soppakran. På vänster sida finns hål för tomgångsskruven.
Fredrik skriver Vicky som är Victorias egen modell.Det skall/bör finnas ett hål i ramen där en skruvmejsel kan stickas in för att komma åt och lossa klämfästet.
Många säger "Vicky" om motorn också som även kan sitta i en Fram och vara betydligt mer lättmekad.
Skruven till klämfästet lossas med skruvmejsel via hålet på höger sida.
Lossa sedan trottellock och ta ur trotteln, så inte gaswiren ligger i spänn, och för den åt sidan. Lossa sedan spännfästena till insuget och skjut röret bakåt så långt det går och plocka bort luftfiltret.
Sedan kan man dra förgasaren bakåt samtidigt som man vrider/vickar på den.
Det finns 4 hål på höger sidan Ett är för förgasarskruven ett annat för kopplingswiren och ett för soppakran. På vänster sida finns hål för tomgångsskruven.