98-kubikare som är kraftlös på tvåans växel

Fel antal kuggar på dreven kan ge en redan klen motor för hög belastning på högsta växeln.

98-kubikare som är kraftlös på tvåans växel

Publicerad

Fråga: Hej experter! Nu är jag nästan färdig med min 98cc efter många frågor till er. Ett problem återstår dock, den startar bra och har bra kraft i 1:ans växel men sen har den svårare att varva ut och i 2:ans växel är den inte helt kraftlös och ökar inte i hastighet samt att den inte varvar ut som den ska. Var skall jag börja att felsöka och vad kan det vara för fel?

Hälsningar och en skön semester på er alla!

Alf Wendel

 

Svar: Gamla 98-kubikare har inga stora kraftreserver och ligger ofta på 2-3 hästkrafter. Därför kan så banala faktorer som lågt däcktryck eller bromsar som ligger på orsaka ett stort tapp i toppfart på högsta växeln då motorn är som "svagast".

Det förekommer även att någon tidigare ägare har bytt ut kedjedreven så att utväxlingen blir för hög för motorns vridmoment när man lägger i högsta växeln. Jag har tyvärr inga data på antal kuggar på dreven till dessa 98-kubikare.

Dålig kompression ger en klen motor och ett kompressionsprov kan avslöja om kolvringarna tätar som de ska. Jag har inga exakta data för kompressionstrycket, men 4 – 5 kilo (ca 4 – 5 bar) bör det nog vara. Kolla även att ljuddämpare, krök och avgasporten är ursotade. Lyft på cylindern och kolla så att cylinderfotspackningen inte täcker överströmningskanalen om motorn har vändspolning.

Jim Lundberg

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Mopeder på tapeten 1961

17 kommentarer

Erik.B: Hmm, jag gillar verkligen Mustang 618 modellen, en av de snyggaste modeller Mustang har byggt. När det gäller svalan gillar jag den gamla modellen med HMW motor och plunger-teleskop bak ;) Men när...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05