Lambretta Milano som inte startar när den är varm

Fråga: Hej har en Lambretta Milano från 1961. Den startar inte när den blir varm, blir tokig. Bytt brytare, konding, tändspole, förgasare, stift, luftfilter. Går bra när den går så jag tror inte det är fel på kompet, tacksam för idéer. Ska prova med att minska avståndet på brytarna som kanske hjälper.

Mvh Peter

 

Svar: Gör några startförsök medan den fortfarande är varm och ta ur tändstiftet så fort som möjligt. Om stiftet är blött kan det vara tändspolen eller möjligtvis kondensatorn som är defekt. Tändspolar som håller på att gå sönder brukar tappa gnistan är de blivit varma, men kan kvickna till när de kallnat. Brytaravståndet styr hur stark gnistan blir och kan hjälpa. Tänk på att justera förtändningen efteråt eftersom denna ändras om man justerar brytarna.

Om stiftet istället skulle vara torrt så kan problemen bero på ånglås – alltså att bensinen kokar i förgasaren. Inklädda motorer blir ganska varma när de stängs av och eftervärmen kommer. Detta i kombination med dagens bensin som innehåller fler och mer lätta kolväten (=låg kokpunkt) kan vara orsaken. Det är svårt att göra något åt konstruktionen med kåpor runt motorn, men testa med alkylatbensin som ska klara högre temperaturer lite bättre. Denna bensin finns för tvåtaktare och har då 2 procent tvåtaktsolja vilket nog är för lite för en Lambretta. Blanda därför in lite mer tvåtaktsolja. Om man har fem liter bensin så ökar oljeinnehållet med cirka 2 procent för varje deciliter olja man häller i.

Jim Lundberg

Rulla till toppen