Starta filmen genom att klicka på trekanten så hörs (o)ljudet.

Missljud i Monark Monarped från 1958

Publicerad

Fråga: Hej! För det första, tack för en trevlig och informativ sida! Har hittat mycket nyttig info om mina gamla fordon här, det tackar och bockar jag för! Jag har nyligen köpt en gammal Monarped från 1958 med en ILO pianomotor från 1960. Det första jag fick åtgärda när jag fick hem moppen var ett oljeläckage från högra motorkåpan, så jag bytte packningen och fyllde på med 2dl SAE-30 olja.

Vid provturen verkade allt gå bra, moppen gick som den skulle och höll tätt. Men en bit hemifrån så började den låta konstigt, ett högt vinande ljud som följer med motorvarvet. Jag stängde av, puttade hem moppen och plockade av motorkåpan på nytt då min spontana tanke var att jag lyckats göra något dåligt där inne när jag var där och skruvade, men där ser allting normalt ut. Vad kan ha hänt med min moppe? Bifogar ett filmklipp där jag startar upp moppen lite snabbt bara för att ni ska höra hur det låter. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

Mvh Anton

 

Svar: Mycket bra med ett filmklipp där man kan höra hur det låter. I mina öron låter det som rostangripna/utslitna ramlager. Det som talar mot detta är att ljudet dök upp plötsligt. Men det kan ju vara något som hänt med ramlagren – någon partikel som hittat in där.

Annars gissar jag på att någon skruv i tändsystemet har gängat upp sig och tar i svänghjulet. Är det en skruv som håller tänd- och ljusspolarna kan själva spolen röra sig utåt så att dess polskor tar i svänghjulet. Lämpligt avstånd mellan svänghjul och polskorna är 0,20 mm.

Ljudet låter för "högfrekvent" för att komma från koppling/växellåda då dessa axlar/drev roterar med mycket lägre varvtal än vevaxeln.

Jim Lundberg

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Borra och hona cylindern hemma!

4 kommentarer

Stefan: Fantastiskt! Tänk vad mycket nyttigt man får lära sig här. Finns det fortfarande nya drillborrar att köpa tro? Det var länge sedan man såg en sådan användas. Förresten, det kanske går lika bra med...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05