Rikta vevaxel på Yamaha DT

Fråga: Hej, hur riktar jag vevaxeln? Tidigare frågat Yamaha DT 50 MX som lagren inte håller på och kom fram till att vevaxeln är inte balanserad då jag bankat på vid demontering av de gamla lagren troligen förra ägaren också för jag fick med några gamla slitna lager från honom. Ibland blir man lurad vid köp…

Mvh Melvin

 

Svar: Om man misstänker att en vevaxel är krökt så börjar man med att testa den. Då krävs det en indikatorklocka och en ställning med v-stöd. En vevaxel får inte kasta (=”skeva”) många hundradels millimeter om ramlagren ska få någon livslängd. Ofta ska kastet ligga under 0,05 mm – helst under 0,03 mm.

Har du Stora Tvåtaktsboken, del 1? Där finns en komplett beskrivning på hur man riktar en vevaxel hemma i garaget (sidan 26). En vevaxel kan vara ”krökt” på flera olika sätt. Vanligast är nog att vevskivorna har vridit sig runt vevtappen, men det kan även vara så att vevtappen och/eller ramlagertapparna är krökta – allt beroende på vad vevaxeln råkat ut för.

Med en kopparhammare, en kil och ovanstående utrustning kan man för det mesta rikta upp en vevaxel till acceptabel nivå. Man bör undvika att sätta upp vevaxeln mellan dubbar vid kontroll av hur rak den är. Dubbhålen i vevaxelns ändar är ofta skadade i kanten vilket leder till att dubbarna inte centrerar i dessa hål och då blir mätresultatet fel. En del tillverkare (exempelvis Husqvarna) slipar in vevaxelns ramlagertappar när vevaxeln är hopmonterad och då är det inte alls säkert att dubbhålen ligger i centrum efter slipningen.

Tålamod och noggrannhet är ett måste, men i övrigt är vevaxelriktning inte raketforskning.

Jim Lundberg

Rikta vevaxel på Yamaha DT
Ett vanligt fel är att vevskivorna har vridit sig runt vevtappen.
Rikta vevaxel på Yamaha DT
Ibland är vevaxeln helt böjd. Även ramlagertapparna kan vara krokiga fast vevskivorna är parallella.
Rulla till toppen