Utanpåliggande tändspole till ILO Piano

Stefa Supermetic-tändspole. Den är ingjuten i plast och därför en aning svårskalad.

Utanpåliggande tändspole till ILO Piano

Publicerad

Fråga: Har en ILO G50 Pianomotor, årsmodell 1960 som krånglar. Stannar efter ca 0,5-1,0 timmes körning men startar igen efter en stund. Kanske överhettad tändspole? Eller kondensator?

Tänkte i alla fall försöka sätta på en utanpåliggande tändspole. Måste väl då ha en generatorspole? Kan man tillverka en sådan av den blå tändspolen med plasthölje, fabrikat Stefa? Verkar svår att skala av. Kan man istället montera dit en belysningsspole som gör samma nytta? Har försökt att läsa mig till ett svar i Stora Tvåtaktsboken men inte blivit något klokare.

Hälsningar Pär

 

Svar: Stefas blå Supermetic-tändspole är ingjuten i plast och är därför lite svår att "skala" av. Här räcker det inte med morakniven utan det behövs en hovtång och liknande tillhyggen. I Stora Tvåtaktsboken, del 1, visar jag hur man bygger om en pensionerad tändspole till en generatorspole som ska driva en utanpåliggande tändspole. Att det inte står något om att använda belysningsspolar beror dels på att dessa ger för hög utspänning, dels på att man inte alltid har en belysningsspole över. Tanken är att man ska använda stommen från den trasiga originaltändspolen.

Men om man har en belysningsspole liggande så kan man använda den, men då ska det vara en som enbart ger belysningsström (=bara en gul kabel). Vissa belysningsspolar har två kablar/lindningar – en gul för belysning och en grön för bromsljus. Lindningen som ger ström till lyset (gul kabel) har ofta uppåt 250 varv. Primärlindningen på en tändspole har 175 – 240 varv, beroende fabrikat och modell.

Alla spolar i en svänghjulsmagnet ger högre spänning desto fler varv de har och sätter man dit en belysningsspole som generatorspole finns det risk för att man bränner brytarna – eventuellt även den utanpåliggande tändspolen. Därför bör man linda av 20 – 40 varv på en belysningsspole om den ska användas som generatorspole. Har spolen dessutom den extra lindningen till bromsljus måste denna lindas bort då jag har för mig att den ligger utanpå den ordinarie lindningen.

Jim Lundberg

Äldre tändspolar med textilisolering är lätta att skala och rensa (låter lite som ett matlagningsprogram). Ofta klarar man sig med en skaplig morakniv.

Den omlindade tändspolen har nu 175-200 varv koppartråd, vilket man lätt lindar på för hand. Nu får den driva en utanpåliggande tändspole vilket ger bättre gnista och större tillförlitlighet.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Borra och hona cylindern hemma!

4 kommentarer

Stefan: Fantastiskt! Tänk vad mycket nyttigt man får lära sig här. Finns det fortfarande nya drillborrar att köpa tro? Det var länge sedan man såg en sådan användas. Förresten, det kanske går lika bra med...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05