Husqvarna Flinta som lägger av efter en mil

Husqvarna Flinta som lägger av efter en mil

Publicerad

Fråga: Varför lägger min flintamotor av efter cirka 1 mil?

Birger

 

Svar: Det låter som att tändspolen håller på att ge upp. Innan en tändspole lägger av helt så börjar den med att krångla när den blivit varm. Då uppstår interna överslag inne i spolen beroende på att isoleringen håller på att brytas ner. Symtomen är att motorn kan vara omöjligt att starta förrän den kallnat – eller att det gått så långt att den stannar medan man kör. Även kondensatorn kan ha gått sönder. Det är inte lika vanligt, men å andra sidan ingen kostsam sak att byta.

Men det kan även bero på bränsletillförseln. Det händer att ventilationshålet i tanklocket är igensatt och d bildas det ett undertryck i tanken viket leder till att bensinflödet ner till förgasaren stryps eller avstannar helt. Om mopeden går att köra utan avbrott om man lossar lite på tanklocket är det stopp i lockets ventilation.

För att veta vilken väga man ska gå vid felsökning så gör man några startförsök efter att motorn lagt av. Sedan tar man ur tändstiftet. Är detta blött är det gnistan som försvunnit och är det torrt kommer det ingen bensin. Observera att gnistan har tio gånger så svårt att hoppa över tändstiftets elektroder under kompression som ute i fria luften. Att bara lägga stiftet mot blocket och kicka är långt ifrån en säker metod om man vill kolla tändsystemet.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Saab 99 fyller 50

2 kommentarer

Erland: Min lärare i fordonsmek körde Saab 99 och den var alltid parkerad utanför skolan. Inget märkvärdigt över det men så bytte han plötsligt upp sig till en nyare Saab 99 med den nya helsvenska motorn. Då...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07