Husqvarna 118 cc som tappar gnistan

För att gnistan ska orka hoppa 0,5 mm inne imotorn måste den klara tio gånger längre sträcka (5 mm) ute i det fria.

Husqvarna 118 cc som tappar gnistan

Publicerad

Fråga: Har en Husqvarna 118 cc som tappar gnistan efter att ha haft gnista först och efter att man sätter stiftet på plats så tappar man hela gnistan?

Leif Ydfjärd

 

Svar: Det är svårare för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder under tryck än vad det är ute i fria luften. Man har som tumregel att det krävs tio gånger så hög spänning för att en gnista ska kunna hoppa en viss längd under kompressionstrycket i motorn som utanför motorn.

Vänder man på steken kan man även säga att gnistan ska kunna hoppa tio gånger längre i fria luften än inne i motorn. Om nu elektrodavståndet på tändstiftet ska vara 0,5 mm (vanligt på tvåtaktsmotorer med svänghjulsmagnet) så måste gnistan kunna hoppa 10x0,5=5 mm ute i det fria. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden så blir det ett avstånd på 3-5 mm beroende på mittelektrodens utformning.

Detta stift fungerar som en enkel tändspoleprovare som ryms i fickan eller verktygslådan. Sätt provstiftet i tändhatten och håll det mot motorblocket och kicka runt motorn. Om gnistan inte orkar hoppa cirka 5 mm i det fria kommer den inte att orka hoppa 0,5 mm under kompression. Har man tur räcker det med att justera brytaravståndet (vilket påverkar gnistans styrka), har man mindre tur är det dags för byte av tändspole.

Jim Lundberg

Enkel tändspoleprovare. Klipp av sidoelektroden på ett fungerande (begagnat) tändstift. Då får man ett långt elektrodavstånd (cirka 5 mm med det utförandet på mittelektroden som stiftet på bilden har).

Detta provstift användes utanför motorn och om gnistan inte orkar hoppa över detta stift kommer den troligtvis inte att orka hoppa över det ordinarie tändstiftets elektroder under kompression.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842