Ram- och motornummer på Excelsior Super Consort

Ram- och motornummer på Excelsior Super Consort

Publicerad

Fråga: Hej! Jag såg i ett gammalt inlägg från 2011-10-18 att ni har lite information/kunskap om min motorcykel. Har en Excelsior Super Consort. Är nyfiken på hur man hittar motornummer och ramnummer och om dom ska matcha.

Tacksam för svar

Mvh Olle

 

Svar: Jag har kollat igenom instruktionsbok samt reservdelskatalog till Excelsior Super Consort, men där hittar jag inga uppgifter om var ram- och motornummer ska sitta. Men på motorer brukar det inte vara svårt att hitta numret.Däremot står det i reservdelskatalogen att an ska uppge ram- och motornummer vid beställning av delar, samt: "Även de bokstäver som ingå i numren".

Ramnummer kan sitta på lite olika ställen., vid styrhuvudet, på ett av ramrören under sadeln är vanliga ställen. De kan även finnas vid motorfästena eller på det vertikala ramröret som går ner i motorns bakkant. Ibland har man lackerat om med lite väl mycket grundfärg och många lager topplack vilket kan "sudda ut" ramnummer. Men med en liten ficklampa kan man få fram numret om det inte är totalt övermålat med mellanslipningar. Lys med ficklampan så att ljusstrålen stryker utefter ytan, så kallat släpljus, så brukar man se numret.

Om ram och motor har "matching numbers" vet jag inte. Villiers har ju egna nummer på sina motorer. Någon som vet mer om detta och var man hittar numren på en Excelsior Super Consort? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tanka K-märkt med Koppartrans

12 kommentarer

Rs: Hej Stora Kopparberg och rederiet Transatlantic bildade 1947 bolaget Koppartrans,Fina mackar med snygg inredning, kännetecknade Koppartrans. Roland.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07