Bromsproblem på Apollo med Zündapp 255-motor

Spärrmekanismen, frihjulet, till bakbromsen (inringat) sitter utanpå Zündapp 255-motorn.

Bromsproblem på Apollo med Zündapp 255-motor

Publicerad

Fråga: Bilden är på bromsen på min Apollo med Zündappmotor 255. När jag åkte med den i somras och skulle bromsa så gick tramporna runt bakåt ibland något varv ibland flera varv innan den lilla medbringaren på motorn hoppade ut och tog tag. Hur funkar den? Måste motorn rivas för att åtgärda felet?

Mvh Johan

 

Svar: På Zündapp 255-motorn sitter själva bromsmekanismen utanför motorn. På bilden syns bromsmekanismen bakom pedalveven som en rund "dosa" med en arm där bromsstaget är anslutet. Felet som orsakar det långa slaget vid bromsning sitter inne i denna mekanism vilken fungerar som ett frihjul – den frikopplar när man trampar framåt, men greppar när man trampar bakåt. Har för mig att det räcker med en låsringstång för att få isär den bara man tagit bort pedalveven först. Orsaken kan vara slitage, eller brott på någon klack – eller kanske bara en trött fjäder till spärren.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07