Ställa tändningen på treväxlad Sachs

Sachmotorer har ofta vinklade tändstiftshål, men en spik räcker bra för att bestämma kolvens läge vid tändningsjustering/kontroll.

Ställa tändningen på treväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej! Skall ställa tändningen på min 3-växlade Sachs med fotväxel men den saknar markering på motorblocket. Hur går man tillväga? Vet att 2-växlade Sachs hade dessa markeringar på blocket.

Robert

 

Svar: Man kan ställa tändningen på lika sätt. På en del motorer finns markeringar för förtändningsläge och övre dödläge på block och svänghjul. På andra får man mäta förtändningen med en gradskiva på svänghjulet och på vissa motorer så mäter man in kolvens läge genom tändstiftshålet.

Sachs mopedmotor ska vanligtvis ha en förtändning på 1,5 – 2 mm. Kolven ska alltså stå så långt från övre dödläget när brytarna precis ska till att öppna vilket ger gnistan till tändstiftet. Nu har sachsmotorer ofta ett vinklat tändstiftshål vilket leder till att man inte kan skruva dit ett tändningsverktyg, men det duger ofta med en spik eller skruvmejsel som man sticker ner i tändstiftshålet mot kolvtoppen. Man virar lite maskeringstejp runt mejseln eller spiken och håller den mot kolvtoppen när denna står i övre dödläget.

Sedan ritar man ett streck på tejpen i höjd med kanten av tändstiftshålet. Därefter gör man ett nytt streck 1,5 – 2 mm (sachs) undre det första strecket och backar ner kolven i loppet tills det nya strecket ligger i liv med kanten av tändstiftshålet. I detta läge ska brytarna precis till att öppna och gör de inte det ska man vrida tändplattan (lossa de tre skruvarna som håller plattan) med- eller motsols tills det stämmer. Observera att man alltid ska justera brytaravståndet innan man justerar tändningen då avståndet påverkar förtändningen.

I artikeln Ställa tändning på moped ser du steg för steg hur det går till.

Jim Lundberg

På vissa sachsmotorer finns det markeringar på svänghjulet för tändningsjustering.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lamellkork och oljenivå på JB 48 cc

3 kommentarer

Andercz: Det var intressant läsning om vacuumoljor. Dock är i sammanhanget inte just vacuumoljor egentligen det som står i rekommendationen för olja i en liten 48cc JB-motor. Vacuum Oil Company är ett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842