Volvo B4B: Vilken olja?
Publicerad 2017-10-18 09:13
Fråga: Jag har en Volvo PV 444 1954 med B4B motor. Vilken motorolja ska denna motor ha? Kör bara sommartid. Mineral eller delsyntet?
Bo-Göran
Svar: Volvo rekommenderar SAE 20 sommartid och SAE 10 vintertid både till B4B och B16. När det gäller mineral eller delsyntet tycker jag du ska följa Jim Lundbergs råd i detta Expertsvar.
Robert Gustavsson
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Något som verkar vara totalt bortglömt när man undrar vilken olja man ska ha i gammelbilen är, Att på den tiden och med deras "Top of the line"oljor,Så körde du även totalslut på en motor på ca 5-10000mil. Dagens motoroljor har gjort att vändkanter är ett okänt begrepp och knappt existerar längre, och det beror enbart på tillsatserna i dom moderna oljorna som är det som smörjer cylindrarna under dom första milimetrarna av arbetsslaget då dom gamla oljornas smörjfilm brast på grund av förbränningstrycket. Men kör gärna på 40-50 tals oljor om du vill det, Men var medveten om att du kommer att få en 40-50 tals livslängd på din motor på köpet, det vill säga 10000 mil som bäst innan totalrenovering, volvos rekommendationer från 50 talet är ett intressant tidsdokument från en svunnen tid då man inte hade bättre förutsättningar, om dagens oljor hade funnits på 50 talet tror du att volvo skulle ha rekommenderat en rak SAE 20 olja på sommaren följt av en 10w på vintern? Allt var definitivt inte bättre förr
-
#2
Jag har nog snarare en uppfattning om att forna dagars vändkanter huvudsakligen berodde på undermålig luftfiltrering. Kombinerar man detta med flera grusvägar, så blir det ju inte direkt bättre. Se'n var ju dessutom filtreringen av oljan i motorn i många fall sänre/obefintlig, vilket naturligtvis även bidrog till ökat slitage.
Men att den äldre sortens olja skulle vara speciellt betydelsefull för att skapa vändkanter, det tror i alla fall inte jag.
Modern olja är säkert bättre i sitt additivpaket än vad den gamla var, men det är en annan sak.
-
#3
Hej Bo Göran. Det första tecknet på slitage på en B4b motor är oljudet från Kamaxeldrevet byttes ofta vid 14-15000 mil.18-20000 mil på 1950-60 talet var ingen ovanlighet innan renovering, B4b ville gärna dra lite olja,efter byte till Pedrigs kolvringar med den patenterade oljeringen o byte av vevlager o slipning av ventilerna,var 10-15000 mil till ingen omöjlighet, med HD oljan från 50 talet. Roland.
Något som verkar vara totalt bortglömt när man undrar vilken olja man ska ha i gammelbilen är, Att på den tiden och med deras "Top of the line"oljor,Så körde du även totalslut på en motor på ca 5-10000mil. Dagens motoroljor har gjort att vändkanter är ett okänt begrepp och knappt existerar längre, och det beror enbart på tillsatserna i dom moderna oljorna som är det som smörjer cylindrarna under dom första milimetrarna av arbetsslaget då dom gamla oljornas smörjfilm brast på grund av förbränningstrycket. Men kör gärna på 40-50 tals oljor om du vill det, Men var medveten om att du kommer att få en 40-50 tals livslängd på din motor på köpet, det vill säga 10000 mil som bäst innan totalrenovering, volvos rekommendationer från 50 talet är ett intressant tidsdokument från en svunnen tid då man inte hade bättre förutsättningar, om dagens oljor hade funnits på 50 talet tror du att volvo skulle ha rekommenderat en rak SAE 20 olja på sommaren följt av en 10w på vintern? Allt var definitivt inte bättre förr
Jag har nog snarare en uppfattning om att forna dagars vändkanter huvudsakligen berodde på undermålig luftfiltrering. Kombinerar man detta med flera grusvägar, så blir det ju inte direkt bättre. Se'n var ju dessutom filtreringen av oljan i motorn i många fall sänre/obefintlig, vilket naturligtvis även bidrog till ökat slitage.
Men att den äldre sortens olja skulle vara speciellt betydelsefull för att skapa vändkanter, det tror i alla fall inte jag.
Modern olja är säkert bättre i sitt additivpaket än vad den gamla var, men det är en annan sak.
Hej Bo Göran. Det första tecknet på slitage på en B4b motor är oljudet från Kamaxeldrevet byttes ofta vid 14-15000 mil.18-20000 mil på 1950-60 talet var ingen ovanlighet innan renovering, B4b ville gärna dra lite olja,efter byte till Pedrigs kolvringar med den patenterade oljeringen o byte av vevlager o slipning av ventilerna,var 10-15000 mil till ingen omöjlighet, med HD oljan från 50 talet. Roland.