Finns det ett kickstopp på Husqvarna 42122?

Finns det ett kickstopp på Husqvarna 42122?

Publicerad

Fråga: Kicken på min Husqvarna 42122 fjädrar tillbaka förbi lodrätt läge till vågrätt läge (bakåt). Blir inte klok på vad som ska vara stopp. Har reservdelskatalog med sprängskisser men hittar inget stopp.

Kurt Johansson

 

Svar: När kickstart blev godkänt på mopeder 1961 gjorde Husqvarna en rätt simpel lösning på detta. I stället för att bygga om de befintliga motorerna ("Äggmotorn") med en kickpedal som går bakåt, konstruerade man istället en kombinerad kick och fotpinne som man satte på motorns trampaxel. Själva fotpinnen sitter då under axelcentrum så att pinnen hålls nedåt av fotens tyngd vilket leder till att kickpedalen står rakt upp. Eftersom det handlar om en vanlig pedalmotor kickar man därför framåt.

Hur man löst detta med kickstoppet, om det finns, vet jag inte och det är nog 10 år sedan jag körde en Husqvarnamoped med denna typ av kickstart så jag minns faktiskt inte hur kicken betedde sig. Kan det vara så att returfjädern till kicken är för hårt förspänd? Den jag körde var från 1961 och Kurts moped bör vara från 1962 om jag tolkat sifferbeteckningen riktigt, och det bör vara sista året med den så kallade "Äggmotorn" då den kantiga Flintamotorn kom 1963.

Någon som kan berätta för Kurt hur det ligger till med ett eventuellt kickstopp?

Jim Lundberg

Den första versionen av kick (1961) syns högst upp. Själva kicken har nummer 21.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell på HMW 50 SL

13 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Ett litet tips när man lägger ut länkar i kommentarsfältet: Se till att ha ett mellanslag före och efter länken så blir den aktiv (den blir rödfärgad och man klicka på den)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842