Kolvringsgap på Husqvarna 120 cc

Kolvringsgap på Husqvarna 120 cc

Publicerad

Fråga: Hej! Håller på med en Husqvarna 120 cc. Efter att ha honat loppet (ej omborrat och utan vändkanter) för att byta kolvringar så blir kolvringsgapet 0,4 mm med nya ringar. Är detta ett ok gap, tror du?

Thomas Pehrsson

 

Svar: Tumregeln för kolvringsgap är en tiondels millimetergap per tum cylinderdiameter. Din husqvarnamotor har som standard en cylinderdiameter på 55 mm vilket då skulle betyda att kolvringsgapet bör ligga på drygt 0,2 mm. Viktigt är att man mäter gapet där det blir som minst vilket är i cylinderns nedre del, precis ovanför undre vändkanten.

0,4 mm är därför lite stort och även om det inte kommer att påverka gången så mycket så finns det en del olägenheter som kan dyka upp om det läcker för mycket förbränningsgaser genom kolvringsgapen. Det kan bli så att kolven blir väldigt sotig på sidorna om förbränningsgasarena (=avgaser, sot) läcker förbi kolvringarna.

En annan sak som mig veterligen beror på för stora kolvringsgap är den typ av svets-skada som syns på kolven i nedre bilden. Dessa skador uppstår för det mesta vid ringgapen och kan orsakas av att heta förbränningsgaser blåser genom gapen och bränner bort material ur kolven varje gång.

Nu tror jag inte att 0,4 mm gap är någon katastrof då jag sett fullt fungerande motorer, utan skador, med större gap än så. Men hittar du ringar som ger ett mindre gap skulle jag råda dig till att välja dessa istället och sträva efter ett gap på cirka 0,25 mm. Ett för litet gap kan leda till att ringändarna möts vid uppvärmning och då kan ringarna pressas så hårt mot cylinderväggen att motorn skär.

Jim Lundberg

Skada i kolven precis vid kolvringsgapet för den övre ringen. Den övre kolvringens styrstift syns till höger om skadan.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Får inte in treans växel på fotväxlad Husqvarna Flinta

8 kommentarer

Erland: En av de splinesade bromsarmarna till den trehjuliga transportmopeden passar också äggmotorns växelaxel som förresten är samma som kickstartarmarna på Scoteretten men även växelpedal till HVA...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10