Tjock svart olja i avgasröret på Zündapp KS50

Tjock svart olja i avgasröret på Zündapp KS50

Publicerad

Fråga: Hej, jag har ett problem som har gjort mig lite orolig angående min Zündapp KS50! Mopeden är nyrenoverad med en ny cylinder, kolv och nya packbox vid vevhuset. Problemet är när jag tog loss avgasröret, så började det rinna ut tjock svart olja. Använder mig av Havoline super 2t-x olja och blandar 3% i tanken. Mopeden är lättstartad och rycker inte så pass mycket. Kan detta bero på att växellådsoljan har tagit sig in i vevhuset? Eller att det är för fet blandning?

Svar: Hej! Anledningen till tjock svart olja i avgasröret kan bero på tre saker.

  1. Gnistan är svag så att inte bränslet förbränns
  2. Packboxen eller blockpackningen är inte tät, vilket gör att växellådans olja läcker in i vevhuset. Om detta är fallet så ryker det från avgasröret.
  3. Val av olja. En olja som är avsedd för motorer med hög prestanda har hög flampunkt vilket gör att en 1 hk motor får en hel del oförbränd olja i avgassystemet.

Havoline Super 2 T X har en flampunkt på 100 grader och rekommenderas av Havoline till motorcyklar och motorsågar. Har själv inte provat den oljan så jag kan inte säga något om den har tendens att kladda igen avgasröret.

Eftersom 3% oljeblandning i bensinen är vad som rekommenderas för luftkylda tvåtaktsmotor med kolvbultsbussning kan vi konstatera att mängden olja är rätt. Har du nållagrad kolv kan du gå ned till 2% oljeblandning.

Ta en titt på om den ryker igen och om det kan vara läckage från växellådan. Kontrollera gnista och tändinställning och dess storlek på munstycken. Om tändningen och förgasaren är rätt justerad och oljemängden enligt rekommendation så ska det inte rinna mängder av svart tjock olja i avgasröret. Prova då att byta tvåtaktsolja.

Läs mer om olja i mopeden i Jim Lundbergs tidigare expertensvar.

Josefine Andersson

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842