Hastighetsmätaruttag på ILO 150 cc

Fråga: Hej! Har en Monark M87 som enligt registreringsintyget är Monark ILO M87 1953 alltså en Monark Blue Tourist skulle jag tro.

Fabriken i Varberg har intygat att fordonet överensstämmer med typfordonet 3/12 1954. Sedan har motorcykeln tagits i trafik 1/2 1955, så vilken årsmodell det egentligen är står kanske skrivet i stjärnorna. Årsmodell 1953 skulle haft en 150 cc JB motor och hetat Tourist, det har inte min den har en ILO 150 cc, så då borde den vara årsmodell 1954, men då skulle den haft målad tank och inte kromad som min har och då skulle den vara årsmodell 1955, även ljuddämparen ser ut som på årsmodell 1955, konstigt, men den kan ju ha varit krockad eller vält vid något tillfälle. 

Men nu till frågan, där kopplingswiren går in i motorn finns en utgående sak som i min värld skulle kunna vara hastighetsmätarwiren, men det verkar inte finnas någon modell 87 med en hastighetsmätare utan bara på Blue Fighter M88, har också läst att det skulle kunna vara en wire/uttag för att visa friläge uppe i lamphuset med en lampa, i Stora Tvåtaktsboken för ILO 150 cc syns prytteln på bild 4 i renoveringen. Vet du vad det är för uttag? Om det är hastighetsmätarwiren som skall sitta där tror du då att det går att sätta en sådan på min Blue Master.  Hur kan det i så fall mäta hastigheten från en drivning i motorn?

Christian Larsén

 

Svar: Monark Blue Tourist fanns med två motoralternativ; JB 150 (M 77) och ILO 150 cc (M 87). I reklambilden från 1953 nedan syns M 77.

När det gäller uttaget ovanpå motorn (pilen på översta bilden) som sitter granne med kopplingsvajern så är det mycket riktigt ett uttag för hastighetsmätare. Om du tittar på bild 24 i Stora Tvåtaktsboken (del 1) i kapitlet ILO 150 cc så syns dreven i växellådan till hastighetsmätardrivningen. Detta är en variant på drivning som finns på flera motorer – till exempel Sachs mopedmotorer. Uttaget drivs av växellådans utgående axel och denna roterar alltid så fort bakhjulet rör sig – även om man frikopplar eller lägger i friläge.

När det gäller frilägesindikering så finns den på de större ILO-motorerna 200 & 250 cc där det sitter en liten kuggstång undertill på motorn där man ansluter en vajer som i sin tur styr en omkopplare i lamphuset till en neutrallampa.

I 1953 års monarkkatalog står det inget om att M 77 eller M 87 ska ha en hastighetsmätare varken som standard eller extra tillbehör. JB-motorn har förövrigt inget uttag för hastighetsmätare. Om man ska montera en hastighetsmätare så bör ju lamphuset ha ett hål för mätaren, men sedan ska ju mätarens utväxling stämma med motorn/motorcykelns och där har jag tyvärr inga uppgifter. Det brukar stå en siffergrupp på mätaren som visar hur den är växlad internt.

En sak man bör tänka på när mätaren drivs från motorn är att om man ändrar storleken på fram- eller bakdrevet så kommer mätaren att visa fel.

Jim Lundberg

Hastighetsmätaruttag på ILO 150 cc
Monarkbroschyr från 1953. Blue Tourist fanns med två motoralternativ; JB 150 (M 77) och ILO 150 (M 87).
Hastighetsmätaruttag på ILO 150 cc
Bild 4 i Stora Tvåtaktsboken, kapitel ILO 150. Den inringade detaljen är uttaget för hastighetsmätarvajern.
Hastighetsmätaruttag på ILO 150 cc
Bild 24 i Stora Tvåtaktsboken. Här ser vi drivningen (inringad) till uttaget på insidan av växellådan. Den drivs av den utgående axeln som ska sitta i kullagret på bilden och roterar därför alltid så fort bakhjulet roterar.
Rulla till toppen