Volvo PV 544: ingen gnista

Fråga: Jag har en Volvo PV 544 1965 som jag har bytt tre tändspolar på. Det finns ström fram till tändningslåset men det blir ingen gnista. Jag behöver hjälp innan jag blir tokig.

Tommy

Svar: Hoppas följande svar räddar dig från att bli tokig. Jag förutsätter att tändspolen är fungerande och rätt monterad. Att du har ström fram till tändningslåset är ett gott tecken och jag förutsätter att även tändningslåset fungerar klanderfritt.

Vore det min bil skulle jag först kontrollera att den svarta kabeln mellan tändspolen och fördelaren är hel/rätt monterad.

Nästa steg blir att leta efter felet i fördelaren. Kommer det en gnista mellan brytarkontakten när tändningen är tillslagen och du drar runt motorn med hjälp av startmotorn? Kommer det ingen kan felet ligga hos kondensatorn/brytarkontakterna eller i dess anslutningar.

Det kan även vara så att rotorn/fördelararmen är defekt.

Ser allt bra ut bör du kontrollera fördelarlock och tändkablar. Kontakterna på fördelarlocket inte är brända och att kablarna inte har något avbrott.

En hel del nyttiga tips finns i länken nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: Elsystem Volvo PV 544/ P 210

 

Uppdaterat: Hej! Det finns ström fram till tändningslåset men det finns ingen ström ifrån kabeln från tändspolen Volvo 544.

Tommy

Då borde felet vara begränsat till tändspolen, tändningslåset eller till ett kabelbrott på den svarta kabeln till fördelaren. Kolla om exempelvis vindrutetorkaren fungerar när tändningen är tillslagen. Då kan du med största sannolikhet utesluta tändningslåset. Om det är möjligt kan du också försöka mäta motståndet i kabeln mellan tändspolen och fördelaren med hjälp av en multimeter. På vissa typer går det inte och jag minns inte hur det ser ut på Volvo PV.

Robert Gustavsson

 

Rulla till toppen