Neodymmagneter i svänghjulet på Husqvarna 118 cc?

Fråga: Hej, jag har en fundering angående svänghjulsmagneter, håller på att renovera en Husqvarna ”118cc” med stensholms tändsystem och märker att magneterna känns lite svaga (knappt så en bricka fastnar). Jag vet att man kan få dessa om-magnetiserade men tänkte om det gick att uppgradera magneterna med så kallade neodymmagneter istället, finns ju att köpa sådana med dragkraft på ett kilo eller två för någon tia.

Min fråga är hur det skulle funka om man försänkte in en sådan ”supermagnet” i original magneterna. Jobbar på mekanisk verkstad så har tillgång till diverse fräsar. Och sedan givetvis låsa fast dessa magneter så de inte flyger av. Men skulle vilja ha en experts tankar och åsikt om detta innan jag sätter igång.

MVH Erik

 

Svar: Det finns det som med framgång testat detta med neodymmagneter som ”förstärkare” av de befintliga magneterna, men då har det varit på mopedsvänghjul där det funnits utrymme mellan magneterna. Man har då placerat en liten neodymmagnet vid sidan av den befintliga magneten som då fått ökad styrka. Exakt hur man löst det i detalj har jag inte fått reda på.

Att göra likadant på ett svänghjul som Stensholm, vilket sitter på bland andra Husqvarnamotorer, kan vara lite knepigare då magneterna/polskorna är ingjutna i aluminiumstommen. Det finna alltså inge hålrum mellan magneterna. Det kan vara så att man kan borra/fräsa en fördjupning i de befintliga magneterna och fälla in en neodymmagnet där.

Men det är en faktor som man måste ta hänsyn till och det är fältbrytningsavståndet, Abriss. Det är i detta ögonblick som magnetfältet är som starkast mellan svänghjulets magneter och tändspolens polskor, och är på väg att hoppa över till en ny polsko (=brytning). På den nedersta bilden ser man hur det ser ut och där framgår att man mäter mellan kanten på magneten och kanten på spolens polsko.

Om man nu försänker en neodymmagnet i befintlig magnet så krävs det att magnetismen i de befintliga magneten förstärks ända ut till kanten och inte bara på mitten. Här kan det alltså finnas plats för en del experiment. Man kanske ska förskjuta neodymmagneten mot kanten av befintlig magnet? Eller så kanske man ska försänka den i aluminiumgodset intill magneten. En variant är kanske att sätta neodymmagneten på svänghjulets utsida.

Så länge neodymmagneten sitter på insidan ställs inga större krav på hur den ska fästas då centrifugalkraften ser till att den inte kommer på vift. Däremot bör man limma fast den i sitt hål/försänkning så att den inte far iväg när motorn står stilla. Om neodymmagneten skulle hamna på svänghjulets utsida har man nu centrifugalkraften som ”motståndare” och då gäller det att verkligen låsa magneten (körnslag/lim) så att den inte slungas bort. Men hur man än gör måste man ha koll på polariteten så att varannan magnet i hjulet har syd- respektive nordpol, varvet runt.

Jim Lundberg

Neodymmagneter i svänghjulet på Husqvarna 118 cc?
På mopedsvänghjul finns det ofta ett utrymme mellan magneterna där man kan sticka in en liten neodymmagnet. Exakt hur denna ska placeras vet jag dock inte, men troligtvis lite under de befintliga magneternas polskor.
Neodymmagneter i svänghjulet på Husqvarna 118 cc?
Fältbrytningsavstånd, även kallat abriss. Det är i detta läge som magnetfältet precis ska till att hoppa över från en polsko till en annan och det är precis i detta ögonblick strömmen genom tändspolen ligger på max. Avståndet mäts (inringat) precis när brytarna ska till att öppnas och ska vara 7 – 10 mm på en Husqvarna 118 – 120 cc.
Rulla till toppen