Neodymmagneter i svänghjulet på Husqvarna 118 cc?

Moderna neodymmagneter är otroligt starka och kan förstärka magnetismen på de befintliga magneterna i ett svänghjul. Frågan är bara var de ska placeras. Försänkas i befintlig magnet/polsko (inringat) eller på annan plats?

Neodymmagneter i svänghjulet på Husqvarna 118 cc?

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en fundering angående svänghjulsmagneter, håller på att renovera en Husqvarna "118cc" med stensholms tändsystem och märker att magneterna känns lite svaga (knappt så en bricka fastnar). Jag vet att man kan få dessa om-magnetiserade men tänkte om det gick att uppgradera magneterna med så kallade neodymmagneter istället, finns ju att köpa sådana med dragkraft på ett kilo eller två för någon tia.

Min fråga är hur det skulle funka om man försänkte in en sådan "supermagnet" i original magneterna. Jobbar på mekanisk verkstad så har tillgång till diverse fräsar. Och sedan givetvis låsa fast dessa magneter så de inte flyger av. Men skulle vilja ha en experts tankar och åsikt om detta innan jag sätter igång.

MVH Erik

 

Svar: Det finns det som med framgång testat detta med neodymmagneter som "förstärkare" av de befintliga magneterna, men då har det varit på mopedsvänghjul där det funnits utrymme mellan magneterna. Man har då placerat en liten neodymmagnet vid sidan av den befintliga magneten som då fått ökad styrka. Exakt hur man löst det i detalj har jag inte fått reda på.

Att göra likadant på ett svänghjul som Stensholm, vilket sitter på bland andra Husqvarnamotorer, kan vara lite knepigare då magneterna/polskorna är ingjutna i aluminiumstommen. Det finna alltså inge hålrum mellan magneterna. Det kan vara så att man kan borra/fräsa en fördjupning i de befintliga magneterna och fälla in en neodymmagnet där.

Men det är en faktor som man måste ta hänsyn till och det är fältbrytningsavståndet, Abriss. Det är i detta ögonblick som magnetfältet är som starkast mellan svänghjulets magneter och tändspolens polskor, och är på väg att hoppa över till en ny polsko (=brytning). På den nedersta bilden ser man hur det ser ut och där framgår att man mäter mellan kanten på magneten och kanten på spolens polsko.

Om man nu försänker en neodymmagnet i befintlig magnet så krävs det att magnetismen i de befintliga magneten förstärks ända ut till kanten och inte bara på mitten. Här kan det alltså finnas plats för en del experiment. Man kanske ska förskjuta neodymmagneten mot kanten av befintlig magnet? Eller så kanske man ska försänka den i aluminiumgodset intill magneten. En variant är kanske att sätta neodymmagneten på svänghjulets utsida.

Så länge neodymmagneten sitter på insidan ställs inga större krav på hur den ska fästas då centrifugalkraften ser till att den inte kommer på vift. Däremot bör man limma fast den i sitt hål/försänkning så att den inte far iväg när motorn står stilla. Om neodymmagneten skulle hamna på svänghjulets utsida har man nu centrifugalkraften som "motståndare" och då gäller det att verkligen låsa magneten (körnslag/lim) så att den inte slungas bort. Men hur man än gör måste man ha koll på polariteten så att varannan magnet i hjulet har syd- respektive nordpol, varvet runt.

Jim Lundberg

På mopedsvänghjul finns det ofta ett utrymme mellan magneterna där man kan sticka in en liten neodymmagnet. Exakt hur denna ska placeras vet jag dock inte, men troligtvis lite under de befintliga magneternas polskor.

Fältbrytningsavstånd, även kallat abriss. Det är i detta läge som magnetfältet precis ska till att hoppa över från en polsko till en annan och det är precis i detta ögonblick strömmen genom tändspolen ligger på max.

Avståndet mäts (inringat) precis när brytarna ska till att öppnas och ska vara 7 - 10 mm på en Husqvarna 118 - 120 cc.

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

4 kommentarer

Jim Lundberg: En kompis fick igång sin moped utan kolvringar. Men då krävdes det en rejäl nerförsbacke och hög fart. Men när backen planade ut till en raksträcka orkade motorn inte driva längre...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842