Likhet mellan Zündapp 265 och 278 motorer

Växellådan i Zündapp 278-motorn.

Likhet mellan Zündapp 265 och 278 motorer

Publicerad

Fråga: Hej, har fått tag i en zündappmotor, årsmodell 1966 modell 265-44 som jag tänkte kika lite på, så jag undrar lite. Hur många växlar, har den fotväxel? Och är den likställd med din zündappmotor modell 278 som du har i din Stora Tvåtaktsboken (del 1)?  

Vänligen

Arne

 

Svar: Jag har inte skruvat med Zündapp 265-motorn, men vad jag förstått så är den handväxlad med tre växlar och har pedaler. 267- och 278-motorerna är ju fotväxlade med kick. Exakt hur mycket som är gemensamt mellan de olika motorerna vågar jag inte svara på. En stor skillnad är ju växelmekanismen.

Titta gärna på sprängskisserna som jag lagt ut här. Någon som skruvat med både 265- och 278-motorn och vet hur mycket de har gemensamt? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Zündapp 265-motorn med handväxel och pedaler.

Zündapp 267-motorn med fotväxel och kick.

Zündapp 278-motorn med fotväxel och kick.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017