Vimpel moped med klen gnista och svaga bromsar

Fråga: Hej! Jag har under en tid försökt få min Vimpel moped att fungera som den ska, och börjar nog närma mig nu. Det behövs bara en bättre tändspole, den gamla original textillindade Stensholmsspolen är förvisso väldigt prydsam, men gnistan är nästan obefintlig, och motorn dör efter nå’n kilometers körning…

Och sen är det bromsarna… Det verkar var Wano-nav på den, samma modell som på Monarks vanliga M32 tror jag? Hursomhelst, både bak och frambromsen tar väldigt dåligt, nästan ingenting, har försökt rugga upp bromsbackarna fram, med sandpapper och t-sprit, men utan större resultat… Original asbest bromsbackar, hårda som sten 😉 Och bakbromsen vet jag inte riktigt hur den fungerar, så den har jag inte provat.

Så, mina frågor är, finns det någon nytillverkad tändspole som passar Stensholms tändsystemet på en JB 48cc motor? Och var kan jag köpa en sån i så fall? Och sen, var kan jag få tag på passande bromsbackar, och vad-det-nu-är-man-ska-ha-till-bakbromsen? Eller bara beläggen kanske räcker?

MVH Erik.B

 

Svar: Tändsystemet i JB 48-motor har benämningen Stefa C1/68 eller C1/75-03 och tändspolens infästningsskruvar sitter på c/c 49 mm från varandra. Jag brukar med en dåres envishet propagera för att man bygger om tändsystemet med en utanpåliggande tändspole där stommen till originalspolen lindas om till en matarspole. Detta gör man själv utan lindningsmaskiner och liknande och kostnaden hamnar normalt på ett par hundralappar. Om man skriver Utanpåliggande tändspole i sökrutan uppe till höger så kommer det upp flera artiklar i ämnet.

Om det finns nytillverkade spolar som passar låter jag vara osagt och bollar den frågan till våra kunniga läsare. Ett annat alternativ om man vill ha ett tändsystem i originalutförande är att man låter linda om den gamla tändspolen. Det kostar en slant, men då blir allt i stort sett som original. Kolla med Lindom när det gäller omlindning.

När det gäller bromsarna så är det i frambromsens fall bäst att låta en bromsfirma limma på nya belägg. Gamla asbestbelägg hårdnar och blir bara glattare med åren och då hjälper varken tvättning eller uppruggning. Att köpa NOS (New Old Stock) är därför meningslöst då dessa kommer vara lika hala som de på mopeden. Kolla med exempelvis Bil & Industribromsar i Stockholm.

Baknavet på dessa gamla mopeder är rena cykelnav och har då en expanderande metallhylsa som pressas ut mot navets insida vid bromsning. Här kan dålig bromsverkan bero på översmörjning så det kan löna sig att ta isär navet och rengöra samtliga delar. Naven är fettsmorda och i smörjnippeln som finns på många baknav ska egentligen man egentligen bara ha ett par droppar olja för att lösa upp torkat fett på insidan.

Expanderhylsor av mässing bör smörjas med teflonfett men ett vanligt konsistensfett (NLGI 2) fungerar. Hylsor av stål smörjs med konsistensfett. Använd aldrig fett med tillsats av grafit eller molybden då bromsverkan helt kan utebli. Men hylsorna slits som en konsekvens av deras uppgift och kan även spricka sönder. Kolla med Stahléns Cykel i Uppsala på telefon 070 – 560 27 69 eller 018 – 23 19 04 om de har delar till ditt nav.

Jim Lundberg

Vimpel moped med klen gnista och svaga bromsar
Gamla bromsbelägg blir bara halare med åren och kan ge usel bromsverkan trots att de aldrig använts. Bäst är att limma på nya belägg på de gamla backarna.
Vimpel moped med klen gnista och svaga bromsar
Eriks Vimpel med JB-motor
Rulla till toppen