Kommer baklampan alltid att lysa på min Mustang Mamba?

Fråga: Hej. Har en Mustang Mamba med Zündappmotor. Kopplingsschemat som finns i Stora Tvåtaktsboken för färg grå (bakljuset) vill jag gärna få en liten förklaring till. Som jag tolkar det, så kommer bakljuset att lysa, så fort motorn är igång. Har jag missat något?

Jan Carlsson

 

Svar: Det beror på hur gammal motorn/tändsystemet är. På äldre mopeder från 1950 & 60-talet tar man strömmen till baklampan från belysningsspolen. Då går en gul kabel från spolen upp till ljusomkopplaren där strömmen sedan fördelas till halvljus (= Vit kabel), helljus (=gul/svart kabel) samt till bakljuset (= grå kabel). Detta står beskrivet på sidorna 32 – 33 i del 1 av Stora Tvåtaktsboken.

På nyare mopeder har man gjort om elsystemet så att det finns en separat spole (bild 5 på sidan 33 i Stora Tvåtaktsboken) som enbart har till uppgift att driva baklampan. Denna spole saknar polskor och kan därför inte generera egen ström från svänghjulets magneter. Den sitter monterad ovanpå belysningsspolen och parasiterar istället på denna. Bakljusspolen ger alltså bara ström när belysningsspolen är belastad av hel- eller halvljuset i framlampan.

Släcker man framlampan så slutar den lilla bakljusspolen att ge ström och då slocknar även baklampan. Därför kan man dra den grå kabeln från baklampan direkt till bakljusspolen eftersom spolen styrs av framlampan. Se kopplingsscheman på sidan 46 & 47 i boken. Meningen med denna konstruktion är att man ska skydda baklampan mot överspänning om en glödtråd i framlampan brinner av – eller om det uppstått glapp i ljusomkopplaren.

Med de äldre elsystemen brann baklampan upp direkt om en glödtråd (hel- eller halv) gick av på framlampan och då blev mopeden ”svart” baktill. Med den separata bakljusspolen skadas inte baklampan om exempelvis halvljustråden brinner av. Den bara slocknar och tänds igen när man slår över till helljuset. Det handlar alltså om trafiksäkerhet – att man inte ska sluta synas för bakåtkommande bilar på grund av trasig baklampa.

En vidareutveckling av denna konstruktion är en separat spole för bromsljuset som då brukar sitta ovanpå tändspolen – eller matarspolen till en utanpåliggande tändspole. Bromsljusspolen har dock polskor och arbetar separat då den tar energin från svänghjulets magneter. Detta för att den alltid måste ge ström vid inbromsning så att bromsljuset tänds för bakomvarande trafik.

Jim Lundberg

Kommer baklampan alltid att lysa på min Mustang Mamba?
Bakljusspole. Denna sitter ovanpå belysningsspolen och då den saknar polskor kan den inte generera ström från svänghjulets magneter. Spolens funktion förklaras på sidorna 33 & 34 i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Bakljusspolen parasiterar istället på belysningsspolen och ger endast ström när framlampan belastar belysningsspolen. Meningen är att skydda baklampan från överspänning om någon av framlampans glödtrådar brinner av.
Kommer baklampan alltid att lysa på min Mustang Mamba?
Nästkommande generation där det även finns en separat bromsljusspole. A = bakljusspole, B = belysningsspole, C = bromsljusspole (pilarna visar spolens polskor), D = matarspole till utanpåliggande tändspole.
Rulla till toppen