Rätt motor för Monark 1292

Rätt motor för Monark 1292

Publicerad

åga: Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut vad som är vad angående mopeden Monark 1292. Vid sökning på bilder för 1292 får jag upp bilder på modeller från 1961 som verkar stämma med högen delar vi ska pussla ihop, men så står det enligt transportstyrelsens VoV-lista att det är en fläktkyldmotor, men stämmer ju inte med bilder eller delar som finns tillgängliga. Tolkar jag "fläktkyld" fel som jag förknippar med en Sachs/Puch fläktkyld kontra fartvindkyld?

Mvh Peter

Svar: Hej Peter! Modell Monark 1292 hade fartvindskyld ILO-motor, medan modell 1222 hade fläktkylda ILO-motorn. Båda modellerna fanns tillgängliga 1962.

Den fläktkylda motorn är mycket riktigt som du skriver lika Sachs och Puch fläktkylda modeller, det vill säga att de har ett fläkthjul på magnetsidan som kyler den inkapslade cylindern.

Både 1222 och 1292 är registrerade som fläktkylda i VoV-listan vilket i detta fall måste ha blivit ett fel, men övriga uppgifter om insug, växlar och kugg stämmer bra för båda modellerna. 

Bild ovan är från Monarks utställningshall oktober 1961 där de visade upp 1962-årsmodeller. I förgrunden står en grå-vit 1292. I Monarks handböcker ser man att 1962-årsmodell av 1222 och 1292 faktiskt bara lanserades i röd eller svart lackering med ljusgrå ram och detaljer.

Josefine Andersson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842