Rätt längd på tryckstiftet i kopplingen på Husqvarna Flinta

Kopplingsarmens excenter trycker mot tryckstiftet vid frikoppling och spelet mellan dessa justeras med shimsbrickor under stiftets skalle.

Rätt längd på tryckstiftet i kopplingen på Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Tryckstiftet (i kopplingscentrum) på Husqvarna Flinta finns i olika längder. Hur ska man veta vilken längd man ska använda, eller har det ingen betydelse? Är det olika för rem eller kuggdrift osv?

Mvh  Donald

 

Svar: Jag vet tyvärr inte vilken längd som eventuellt är avsedd för en speciell motor – om det ens är så. Tittar man på olika sprängskisser för Flintamotorer så har tryckstiftet olika bildnummer i skisserna, men några uppgifter om mått finns det inte.

Det väsentliga måttet på tryckstiftet är hur långt dess skalle sticker ut från kopplingen. Detta styr i sin tur hur mycket spel det blir mellan stiftet och excentern som sitter i transkåpan. Kopplingsmekanismen måste ju ha ett visst spel så att lamellerna inte slirar när man släppt ut kopplingshandtagget. Samtidigt får inte spelet vara så stort att excenterns rörelse inte räcker till för att frikoppla helt. Rätt justerat ska kopplingsarmen ha en frigång ute vid vajerfästet på 10 – 15 mm.

Detta justeras med shimsbrickor som man placerar under stiftets skalle. Flera/tjockare shims ger mindre spel och omvänt. Om själva stammen på stiftet har olika längd så gäller först och främst att det inte ska bottna och ta i något på insidan av kopplingslagret SKF 608 (8x22x7 mm). Tyvärr så har jag inte rem- kugg- och kedjemotorer att jämföra mellan.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Byta tänddelar på Crescent Raket – allt eller delvis?

12 kommentarer

Matte: Hej Jim. 1. Är det "tändningstidpunkten" som är det mått på spetsarna när svänghjulet står i läge "M"? Eller är det nått annat? 2. Om moppen går och jag tycker att den går fint,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842