Volvo med ryckig gång

Volvo med ryckig gång

Publicerad

Fråga: Min Volvo Duett 1960 med B16 rycker när jag kör. Den har stått stilla i tio år och kanske är fördelarlocket dåligt? Det låter som den bara går på tre cylindrar. Jag tänkte testa att ta bort en tändkabel i taget och se om jag märker någon skillnad på motorgången.

Jocke

Svar: Att ta bort en tändkabel i taget är en bra början. Sjunker motorvarvet eller om motorn verkar gå sämre är det inget fel på den tändkabeln. Är det däremot ingen skillnad om du tar bort kabeln är det troligt att det inte kommer någon gnista till den cylindern. Felet kan då ligga i tändkabeln, tändstiftet eller möjligen i fördelarlocket.

Eftersom bilen stått stilla så länge vore det på sin plats med en översyn både av tändsystemet inklusive tändinställning och justering av brytarkontakter, och av bränslesystemet, inklusive en justering av förgasaren.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017