Blir motorn varm av en dålig kondensator?

Fråga: Hörde vid fikabordet idag en kille som haft problem med sin Puch Dakota. Problemet var att den blev för varm. Killen hade då bytt kondensator och sen gick den. Inte kan en dålig kondensator göra att motorn går för varm? Däremot så förstår jag om en ny kondensator löser problemet med att en motor inte går vid arbetstemperatur. Men en för varm Dakota, kan dålig kompression och dåliga ringar orsaka en för varm motor?

Tim

 

Svar: Kondensatorns uppgift är primärt att snabbt släcka den ljusbåge som uppstår mellan brytarkontakterna när dessa öppnas i tändningsögonblicket. Ju snabbare brytning av strömmen genom tändspolen, desto kraftigare blir gnistan. På köpet minskar även avbränningen av kontakterna. Kondensatorn ger även tändspolen en liten ”knuff” i rätt riktning när den laddas ur efter att först ha absorberat energin som annars skulle blivit en ljusbåge.

Om en motor blir onormalt varm brukar det i princip bero på tre saker: För sen tändning, för mager bränsleblandning eller för hög belastning. Eftersom kondensatorn enbart påverkar tändsystemet så bör ju den vara orsaken till att motorn blev onormalt varm.

Men hur detta gått till i praktiken kan jag inte svara på då jag aldrig hört talas om kombon – kondensator – motortemperatur. Möjligtvis att den defekta kondensatorn tidsmässigt hejdade gnistan att uppstå vid tändstiftet så att tändningen blev senare. Detta är något som används inom elektroniken där en kondensator i kombination med en spole eller ett motstånd kan ge olika uppladdningstider – så kallad tidskonstant.

Om man laddar en kondensator med ett seriemotstånd tar det längre tid för kondensatorn att bli fulladdad än om man bara hade en kopparkabel. Ju större motstånd, eller ju större kondensator, desto längre tid tar det att ladda upp kondensatorn. Jämför med att ladda upp ett stort batteri (många Ah) med en liten laddare – det tar längre tid än att ladda upp ett litet batteri med en stor laddare.

Det skulle varit intressant att sätta tillbaka den defekta kondensatorn och kolla tändpunkten med en stroboskoplampa och jämföra tändpunkten med en frisk kondensator. Dålig kompression ger mig veterligen inte förhöjd motortemperatur.

Jim Lundberg

Blir motorn varm av en dålig kondensator?
Kondensatorer kan tidsmässigt fördröja olika förlopp i kombination med spolar eller motstånd. På bilden har vi ett batteri som laddar upp en kondensator via ett motstånd. Ju större resistans motståndet har, desto längre tid tar det för batteriet att ladda upp kondensatorn till full spänning. Samma sak sker om man istället har en större kondensator. Skulle man bara haft en kopparkabel istället för motståndet skulle kondensatorn laddas upp till full spänning (=batteriets) på ett ögonblick. En teori är att det var dålig kontakt (=resistans) internt i den defekta kondensatorn som tidsmässigt förskjutit tändpunkten – kanske?
Rulla till toppen