Vilken olja i äldre Briggs & Stratton?

Vilken olja i äldre Briggs & Stratton?

Publicerad

Fråga: Hej! En liten fråga gällande en äldre Stiga-åkgräsklippare från 1985 med en Briggs and Strattonmotor på 400cc. Fick den av en vän och ser då att det inte finns någon olja i den, det vill säga tomt på stickan. Min fråga går det att köra med vanlig motorolja istället för SAE 30? Eller vad rekommenderas?

Peter

 

Svar: Den "traditionella" oljan till Briggs & Strattonmotorerna är en rak (singlegrade) SAE 30 motorolja. Jag har personligen hällt i alla möjliga motoroljor i mina gräsklippare/jordfräsar utan något som helst krångel. Har jag inte SAE 30 "Gräsklipparolja" hemma så blir det någon motorolja till bilen som åker i. Vill man hamna rätt med viskositeten tar man iså fall en multigradeolja som slutar på "30".

Ibland hör man någon påstå att en rak olja med viskositeten SAE 30 är tjockare än exempelvis en multigradeolja SAE 10w-30. Det påståendet stämmer bara när oljan är kall – då är en rak olja mycket tjockare. Något som knappast underlättar starten.

Men en varm SAE 30 är lika tunnflytande som en varm SAE 10w-30. Skillnaden är att den senare är mer tunnflytande när den är kall vilket inte bara ger lättare starter utan även snabbare smörjning då den lättare stänker runt och (vid trycksmörjning) snabbare rör sig genom oljekanaler. En motor är ju varm den mesta tiden och det är ju hur oljan är då som är intressant.

Ska man jämföra raka oljor med multigradeoljor så är det de sista talet i multigradeoljorna man jämför med - varmviskositeten. En rak SAE 30 kan då i de flesta fall ersättas med alla multigradeoljor som slutar på "30" – alltså SAE 5w-30, SAE 10w-30 och så vidare. Det första talet är kallviskositeten, alltså hur tunn/tjock oljan är i kallt tillstånd. En SAE 5w-30 är alltså tunnare i kallt tillstånd än en SAE 10w-30.

Jim Lundberg

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Förgasarproblem på Svalan med Panthermotor

7 kommentarer

Ingvar Nilsson: Hej igen! Jag har - dock utan provkörning - kommit ett steg mot en trolig lösning. Jag har nu läst Amal-manualen en gång till. För mager blandning vid liten eller ganska liten trottelöppning - 1 ...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842