Vilken olja i äldre Briggs & Stratton?

Fråga: Hej! En liten fråga gällande en äldre Stiga-åkgräsklippare från 1985 med en Briggs and Strattonmotor på 400cc. Fick den av en vän och ser då att det inte finns någon olja i den, det vill säga tomt på stickan. Min fråga går det att köra med vanlig motorolja istället för SAE 30? Eller vad rekommenderas?

Peter

 

Svar: Den ”traditionella” oljan till Briggs & Strattonmotorerna är en rak (singlegrade) SAE 30 motorolja. Jag har personligen hällt i alla möjliga motoroljor i mina gräsklippare/jordfräsar utan något som helst krångel. Har jag inte SAE 30 ”Gräsklipparolja” hemma så blir det någon motorolja till bilen som åker i. Vill man hamna rätt med viskositeten tar man iså fall en multigradeolja som slutar på ”30”.

Ibland hör man någon påstå att en rak olja med viskositeten SAE 30 är tjockare än exempelvis en multigradeolja SAE 10w-30. Det påståendet stämmer bara när oljan är kall – då är en rak olja mycket tjockare. Något som knappast underlättar starten.

Men en varm SAE 30 är lika tunnflytande som en varm SAE 10w-30. Skillnaden är att den senare är mer tunnflytande när den är kall vilket inte bara ger lättare starter utan även snabbare smörjning då den lättare stänker runt och (vid trycksmörjning) snabbare rör sig genom oljekanaler. En motor är ju varm den mesta tiden och det är ju hur oljan är då som är intressant.

Ska man jämföra raka oljor med multigradeoljor så är det de sista talet i multigradeoljorna man jämför med – varmviskositeten. En rak SAE 30 kan då i de flesta fall ersättas med alla multigradeoljor som slutar på ”30” – alltså SAE 5w-30, SAE 10w-30 och så vidare. Det första talet är kallviskositeten, alltså hur tunn/tjock oljan är i kallt tillstånd. En SAE 5w-30 är alltså tunnare i kallt tillstånd än en SAE 10w-30.

Jim Lundberg

Rulla till toppen