Hur stort spel i nybrotschad kolvbultsbussning?

Vrid brotschen sakta och med jämn fart. Se till att inte luta på den under arbetet. Dra den aldrig baklänges!

Hur stort spel i nybrotschad kolvbultsbussning?

Publicerad

Fråga: Hejsan! Mitt kolvbultslager har havererat och har bytt det! Med det står att det måste brotschas in för kolvbulten! Finns det något mått hur många 100-delar det ska vara eller hur gör man det? Har en brotsch som heter handbrotsch 12mm H7 format! Räcker det med den? Har en Compact med Sachsmotor 3-växlad fot från 1975!

Tias B

 

Svar: När man byter kolvbultsbussningen så pressas den in i vevstakens lillände och med ett negativt spel på cirka 0,03 mm. I och med att den pressas in och är tunnväggig så krymper hålet i bussningen. Därför måste den brotschas upp till rätt mått efter monteringen.

H7 är en håltolerans och den innebär att din brotsch ska åstadkomma ett hål som är som minst 12,000 mm och som störst 12,018 mm. Hålet kan alltså som mest bli 18µm större än 12 mm. Lämpligt spel mellan kolvbulten och bussningen brukar vara 0,02 mm, eller 2 hundradels millimeter om man så vill. 18µm är 1,8 hundradels millimeter och väldigt nära den håldiameter du bör ha – alltså 12,020 mm – förutsatt att kolvbulten är exakt 12,000 mm.

Jag använder ställbara brotschar vid dessa arbeten och då kan man ju gå upp lite i taget tills bulten passar. Istället för att mäta kan man göra så här: När bulten går att trycka in i bussningen med knappt kännbart motstånd är man i mål. Om man håller vevstaken så att bulten står vertikalt ska den nätt och jämnt hänga kvar utan att glida ut ur bussningen. Med lite tur så blir det rätt med din fasta brotsch. Och om hålet blir lite för tajt så kan du testa med att vrida runt brotschen en gång till i bussningen.

Vrid runt brotschen sakta med ett T-handtag så att det inte blir brytningar (=koniskt hål). Se också till att inte luta brotschen under arbetet (=snett hål). Tänk på att aldrig (aldrig!) vrida en brotsch baklänges – inte ens om den fastnar. Gör man det så bryter man sönder eggarna på skären  (=soptunnan). Knacka hellre ut den i så fall.

Jim Lundberg

Om spelet är det rätta (ca 0,02 mm) ska bulten gå att skjuta igenom bussningen med knappt kännbart motstånd. Något glapp ska inte kännas - då är hålet för stort.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01