Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

Frågan: Hej! Jag har ett problem med en Monark CZ 150. Den startar lätt går bra och allt är frid och fröjd. Men det enda problemet är att den ryker så fruktansvärt! Det riktigt dryper om avgassystemet och vid alla skarvar. Bakdäcket och regplåten blir formligen indränkta i oförbränd tvåtaktsolja. Jag har bytt toppackning (för den gamla svek) och justerat tändningen även förgasaren är ultraljudstvättad och inställd samt ett nytt tändstift av rätt värmetal sitter monterat.

Det enda som jag kommer på är ett inre läckage mellan växellåda och vevhus men då borde den ju inte gå som en klocka på tomgång. Vad kan detta bero på – felvända kolvringar eller? (kompet är utmärkt) om du vill se hur den bolmar gå på instagram och kolla på patinamuseet

Mvh/Pelle

 

Svar: Om det ryker mycket om avgaserna och det rinner olja ur avgassystemet så kan orsakerna till detta vara flera. En svag gnista kan ge en ofullständig förbränning så att en del av tvåtaktsoljan oförbränd åker ut med avgaserna. Olja av racingtyp kan orsaka samma sak då denna har en hög kolningstemperatur för att klara värmen i högtrimmade tvåtaktsmotorer. En sådan olja förbränns inte helt i en betydligt svalare standardmotor.

Det kan även bero på att det läcker in växellådsolja in i vevhuset. Motorn kan nog gå bra på tomgång trots ett sådant läckage om det är så att oljan sugs in i vevhuset och inte sipprar in av egen kraft. Då borde oljenivån succesivt minska i växellådan.

Om bränsleblandningen är för fet så ryker det också mer, men då brukar motorn fyrtakta tidigt och dessutom brukar den vara väldigt svårstartad när den är varm. Förgasaren är en Jikov 2918 och ska ha huvudmunstycke nr 80. Jag förutsätter att procenten olja i bensinen är den rätta vilket är 5 % (1:20) enligt Monarks instruktionsbok. Med dagen bättre tvåtaktsoljor bör det inte vara något problem att minska till 4 % (1:25).

Felvända ringar gör ingen skillnad på en tvåtaktsmotor, och dessutom brukar styrstiftens placering tvinga ringarna att sitta som det är tänkt. På fyrtaktsmotorer kan oljeförbrukningen öka om ringarna vänds upp och ner och sådana ringar är då märkta mer ”TOP” eller liknande.

Jim Lundberg

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet
Bild från Anders Österberg som visar nivåskruvens placering.
Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet
Bild från Anders Österberg som visar placeringen av dräneringspluggen för vevhuset.
Rulla till toppen