Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

Publicerad

Frågan: Hej! Jag har ett problem med en Monark CZ 150. Den startar lätt går bra och allt är frid och fröjd. Men det enda problemet är att den ryker så fruktansvärt! Det riktigt dryper om avgassystemet och vid alla skarvar. Bakdäcket och regplåten blir formligen indränkta i oförbränd tvåtaktsolja. Jag har bytt toppackning (för den gamla svek) och justerat tändningen även förgasaren är ultraljudstvättad och inställd samt ett nytt tändstift av rätt värmetal sitter monterat.

Det enda som jag kommer på är ett inre läckage mellan växellåda och vevhus men då borde den ju inte gå som en klocka på tomgång. Vad kan detta bero på – felvända kolvringar eller? (kompet är utmärkt) om du vill se hur den bolmar gå på instagram och kolla på patinamuseet

Mvh/Pelle

 

Svar: Om det ryker mycket om avgaserna och det rinner olja ur avgassystemet så kan orsakerna till detta vara flera. En svag gnista kan ge en ofullständig förbränning så att en del av tvåtaktsoljan oförbränd åker ut med avgaserna. Olja av racingtyp kan orsaka samma sak då denna har en hög kolningstemperatur för att klara värmen i högtrimmade tvåtaktsmotorer. En sådan olja förbränns inte helt i en betydligt svalare standardmotor.

Det kan även bero på att det läcker in växellådsolja in i vevhuset. Motorn kan nog gå bra på tomgång trots ett sådant läckage om det är så att oljan sugs in i vevhuset och inte sipprar in av egen kraft. Då borde oljenivån succesivt minska i växellådan.

Om bränsleblandningen är för fet så ryker det också mer, men då brukar motorn fyrtakta tidigt och dessutom brukar den vara väldigt svårstartad när den är varm. Förgasaren är en Jikov 2918 och ska ha huvudmunstycke nr 80. Jag förutsätter att procenten olja i bensinen är den rätta vilket är 5 % (1:20) enligt Monarks instruktionsbok. Med dagen bättre tvåtaktsoljor bör det inte vara något problem att minska till 4 % (1:25).

Felvända ringar gör ingen skillnad på en tvåtaktsmotor, och dessutom brukar styrstiftens placering tvinga ringarna att sitta som det är tänkt. På fyrtaktsmotorer kan oljeförbrukningen öka om ringarna vänds upp och ner och sådana ringar är då märkta mer "TOP" eller liknande.

Jim Lundberg

Bild från Anders Österberg som visar nivåskruvens placering.

Bild från Anders Österberg som visar placeringen av dräneringspluggen för vevhuset.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Första starten på 70 år!

3 kommentarer

Frasse1: Här kan man snacka om första starten https://www.youtube.com/watch?v=6m8PmMQK76s

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842