Kicken blir stum på Monark 175 cc

Fråga: Hej Jim! Jag har just köpt en Monark 402 från 1954 med en ILO 175cc motor. Den fungerar galant men det enda problemet jag har märkt är att ibland när man kickar så kan kicken bli stum när den åkt tillbaka upp. Då får man lägga i en växel och rucka motorcykeln lite framåt sedan kan man kicka igen. Ibland är det lite svårt att hitta av friläget också. Är det något fenomen du känner till? I så fall, vad kan jag göra åt det?

Tack på förhand!

Daniel

 

Svar: På kickaxeln sitter ett kuggsegment (översta bilden) som går i ingrepp med ett kickdrev innanför kopplingskorgen. För att underlätta ingången av segmentets kuggar i kickdrevets kuggar brukar den första kuggen i segmentet vara nerslipad till ungefär hälften. Då blir det kugg nummer två som får ta en större del av smällen som blir varje gång man trampar på kicken. Till slut blir kugge nummer två så nersliten att den kan gå upp ovanpå kuggarna i kickdrevet istället för mellan dem och då blir det ju tvärstopp.

Ett quickfix är då att man även slipar ner kugge nummer två så att det blir kugge nummer tre som först möter kickdrevet. På detta vis förlorar man lite av den totala kickrörelsen, men det brukar inte vara något problem. Men kolla även på kickdrevet innanför kopplingen så att det inte är en, eller flera, kuggar som är skadade även där. Det snällaste sättet att kicka på är att sakta trampa ner kicken tills man känner att den har greppat och först då trycker man till ordentligt. Då slipper man detta med att kuggarna far med full kraft mot varandra innan de hittat rätt.

Om det är svårt att hitta friläget så brukar orsaken till detta oftast vara att kopplingen inte frikopplar helt utan tjuvdrar lite. Kolla så att spelet i kopplingsarmen inte är för stort. På nere bilden syns Monarks egen beskrivning för hur kopplingen ska justeras på Monark M400. Denna beskrivning får man dock ta med en nypa salt då de hela tiden skriver att spelet vid kopplingshandtaget ska vara 3 mm. Det kan vara en felöversättning från den tyska originalbeskrivningen och det är troligast att man menar kopplingsarmen, alltså armen nere på motorn. Spelet vid kopplingshandtaget är ju även avhängigt hur spänd/slak kopplingsvajern är. Det står även ”Se fig å sidan 8” i beskrivningen. Sidan 8 har ingen bild utan bara text om inkörning, bränsle och smörjningsföreskrifter.

För mycket eller fel olja i kopplingen kan också få den att tjuvdra så att det blir svårt att hitta friläget. ILO-motorn ska ha 7 deciliter SAE 50 motorolja i växellådan där även transmissionen ingår i samma mängd.

Jim Lundberg

Kicken blir stum på Monark 175 cc
Monarks beskrivning av kopplingsjustering på ILO-motorn. Det verkar dock vara lite si och så med texten. ”Kopplingshandtaget” ska nog vara ”kopplingsarmen” och hänvisningen till figuren på sidan 8 går bort då den sidan inte har någon figur/bild…
Rulla till toppen