Modellförändringar på ILO Piano

Fråga: Hej. Håller på för första gången med en ILO G50-motor. Är rätt så okunnig om eventuella förändringar/år. Denna bör vare en -62:a. Jag såg i en beskrivning att det är en aluminiumcylinder, min är i gjutjärn. Är det några skillnader förutom materialet/årsmodell m,fl?

I en sprängskiss som jag fått av Rösebäckens Cykel & Motor står det även att det är en boschmagnet, på den jag har är det Haldex, skillnader på dessa? Hoppas få lite mer insikt i om det är några skillnader annat än material/märke.

Tacksam för lite info:)

Peter

 

Svar: ILO G50-motorn kom 1955 och hade då en transmissionskedja och nållagrad kolvbult. Cylindern var vad jag vet av gjutjärn vid denna tid. 1956 kom den tandade plastremmen och även tillägget ”Piano” i beteckningen. Samtidigt byttes nållagret i vevstaken mot en bussning av lagerbrons. Det kom även en treväxlad version av Pianomotorn som jag har sett så tidigt som på 1958 års modeller.

Sedan var nog motorn oförändrad, förutom byte till aluminiumcylindern, fram till 1961 då den nya lagen tillät en höjning av motoreffekten till 1 hk (tidigare 0,8 hk) samt att man nu fick ha kick på mopeder. Den första Pianomotorn med kick som kom 1961 hade en invändig kickfjäder som snart visade sig vara för klen. Året därpå hade man flyttat ut kickfjädern till utsidan av motorn. Att en motor har gjutjärns- eller aluminiumcylinder säger väldigt lite om årsmodellen då cylindern kan vara utbytt. Bägge cylindertyperna har samma inbyggnadsmått.

Men någon gång 1962-63 verkar Pianomotorn ha gått ur tiden. Motorn finns dock med i Monarks instruktionsböcker för 1964, eller kanske även 1965, tillsammans med Husqvarna Flinta samt Sachsmotorn vilka också satt i Monarks (MCB) ramar. När det gäller tändsystem så fanns Pianomotorn med Bosch, Noris och Stefa tändsystem – på det senare står det Haldex på svänghjulet då det var Haldex som tillverkade själva svänghjulet om jag är rätt informerad. Stefa är en förkortning av ”Stensholms Fabrik”. Någon skillnad mellan dessa system känner jag inte till annat än att det kan vara svårast att hitta delar till Noris tändsystem.

Stefa hade problem med sina blå ”Supermetic” tändspolar under en period då det tydligen uppstått någon form av fabrikationsfel – något som Stefa åtgärdade genom att byta ut tändspolar på massor av mopeder.

Jim Lundberg

Modellförändringar på ILO Piano
ILO Pianomotorn är förknippad med tandremmen som sitter mellan vevaxel och koppling. Men den första motorn hade en kedja istället för rem.
Modellförändringar på ILO Piano
1961 blev det tillåtet att ha kick på mopeder i Sverige. Alla tillverkare hände på trenden då en moped med kick var mer lik en motorcykel än en moped med cykelpedaler. På bilden syns ILO-motorns första kicklösning från 1961 där fjädern satt inne i motorn. Konstruktionen var nog inte helt färdigutvecklad och fjädern var för klen. Till 1962 gjordes konstruktionen om och fjädern hamnade utanför växellådan (innanför svänghjulskåpan)
Rulla till toppen