Puch Florida som krånglar efter motorrenovering

När växellådan på V3-motorn sätts ihop måste kuggarna på trumman och segmentet sitta som på bilden (röda kuggar) så att de möts med sina centrum.

Puch Florida som krånglar efter motorrenovering

Publicerad

Fråga: Hej. Jag är en amatör som med hjälp av googling och Stora tvåtaktsboken har bytt ramlager på min Puch Florida från 19 73 som jag köpte utan att ha testat den för något år sedan. Efter några nervösa minuter när allt var hopskruvat gick moppen igång, men några problem dök upp, nämligen följande:

Ettans växel går inte i. Jag har förstås gjort något fel, men vad? Pedalen går att trycka ned till det läge där ettan borde finnas, men den går alltså inte i. Tvåan och trean går däremot bra att få i. Förgasaren har en litet reglage som jag antar fungerar som choke, Denna måste ställas exakt rätt för att motorn ska varva ut, annars får motorn antingen för mycket eller för litet bensin.

Frågan är varför? När jag var ung hade jag ställbart munstycke och den här "choken" tycks fungera på samma sätt, men jag antar att det inte är meningen att det ska vara så. Den borde väl bara användas vid start och sedan stängas när motorn starta, men om jag gör det så stryps motorn. Några goda råd?

Sonny

 

Svar: Om vi börjar med växelproblemet så är det viktigt att kuggsegmentet på växelpedalens axel tajmas med motsvarande segment på växeltrumman (översta bilden). När segmenten sitter korrekt ska det vara lika många kuggar åt bägge hållen på båda segmenten. De ska alltså sitta med "mitten" mot varandra.

Ta bort transmissionskåpan och kontrollera att låsringen på växeltrummans axel verkligen sitter i sitt spår – annars kan trumman röra sig axiellt vid växling. Inne i själva trumman sitter det en mekanism som hakar tag i trumman vid växling och får den att vrida sig åt respektive håll. Här kan det vara något som är fel, men om du inte tagit isär detta (behövs sällan) så bör det inte vara något fel där. Fast här tror jag kunniga puchmekare kan komma med fler tips om varför ettan inte går in. Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

När det gäller förgasaren så är jag inte helt med på vad du menar för "reglage". Puchmopederna har en choke som kan se lite olika ut beroende på modell, men som består av ett plåtspjäll (nr 36 på skissen nedan) innanför luftfiltret. Spjället kan manövreras med en liten arm som på skissen eller med en vajer från styret.

Detta kallas även för kallstart och fungerar så att när man stänger spjället (=chokar) så får motorn en fetare blandning (=mer bensin) vilket behövs om den är kall. När motorn har startat kan man nästan direkt stänga av choken helt eller delvis och efter någon minut går motorn bra utan någon som helst chokning. Om choken måste ställas i ett exakt läge för att motorn ska gå bra är det fel någon annanstans.

En orsak kan då vara tjuvluft – att motorn drar in luft i någon otät skarv och att man måste kompensera med chokespjället för att få rätt blandning. Ett ställe är vid förgasarens anslutning till cylindern. Puchförgasaren har ett flänsfäste med två pinnskruvar. Om man drar muttrarna till dessa för hårt så vill förgasarflänsen lätt böja sig så att det uppstår en glipa på mitten där tjuvluften dras in.

Men det kan även vara så att någon av packboxarna i vevhuset har krupit ur sitt hål så att det läcker in luft den vägen. Helt gummiklädda packboxar har en tendens att glida ur sina hål och botemedlet är att avfetta både hål och packbox med thinner och sedan stryka på ett tunt lager Loctite eller liknande på packboxens utsida innan den trycks tillbaka i sitt hål. Då glider den in lättare och sitter rejält fast när Loctiten har härdat.

Om du istället menar ett ställbart munstycke så är det noga med hur det står för att motorn ska gå som den ska. Drar man in det för långt blir blandningen mager och motorn blir trött och varm. Öppnar man munstycket för mycket kommer motorn att fyrtakta och kanske till och med bli sur. Med ställbart munstycke blir det ofta så att man vrider in det under färd tills motorn går som bäst. När man sedan kallstartar motorn nästa gång får man ofta vrida ut munstycket en del för att motorn ska kunna gå innan den blir varm. Så här får man ofta hålla på fram och tillbaka beroende på motortemperatur. Men det är inte många grader på ett varv som man behöver justera – ofta bara något åttondels varv eller så.

 Jim Lundberg

Innanför transmissionskåpan sitter änden på växeltrummans axel och på denna ska det sitta en låsring som förhindrar att trumman rör sig axiellt istället för växelgafflarna när man växlar.

Vid kallstart använder man choken som består av ett plåtspjäll (36) som stryper luftflödet genom förgasaren.

Här är spjället "A" helt stängt (=full choke) och luften kan bara ta sig in genom det lilla hålet i spjället.

Det ställbara munstycket "B" syns till vänster i bilden.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Första starten på 70 år!

3 kommentarer

Frasse1: Här kan man snacka om första starten https://www.youtube.com/watch?v=6m8PmMQK76s

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842