Fråga: Min Sachsmotor beter sig konstigt efter vintervilan i varmgarage, kopplingen kopplar inte ur så att det går att lägga i en växel. Det är en 2-växlad med handväxel. wire OK, armen på ovansidan motorblocket rör sig som den ska tycker jag.
Det går att lägga i växeln och springa igång mopeden. Jag har tappat ur oljan och laddar för att skruva isär motorn. Kan jag slippa detta? Det fanns 2 dl olja i motorn – är det rätt mängd?
Lennart Roos
Svar: Det är inte ovanligt att lamellerna klistras ihop om motorn stått ostartad en längre tid. För det mesta räcker det med att köra en stund (rullstart) med indragen koppling så brukar de släppa när motorn/oljan börjar bli varm. Nästa steg är att ta bort transmissionskåpan, dra in kopplingshandtaget och samtidigt bända isär lamellerna med en skruvmejsel.
Om det varit vatten i växellådsoljan kan lamellerna ha rostat ihop och då ska man ta isär kopplingen och putsa bort rosten på lamellerna – eller byta ut dem om det gått för långt. Det kan även vara så illa att vattnet får beläggen att släppa från lamellerna och då är de bara att kasta. Sachsmotorer är kända för att dra in vatten i oljan och därför är det bra att byta oljan på hösten så det är fräsch olja i växellådan under vinteruppehållet.
Sachsmotorn ska ha 2 deciliter olja i växellådan. Viskositeten ska vara SAE 80 (=transmissionsolja) eller SAE 30 (= motorolja). Trots skillnaden i numrering håller dessa nästan samma viskositet. Om man väljer transmissionsoljor ska man undvika oljor med API-klass GL5 (står på flaskans etikett) då dessa oljor kan angripa bronsbussningar och det finns det flera i sachsmotorn.
Jim Lundberg