Sachsmotor som inte frikopplar efter vintervilan

Lameller kan klibba ihop om motorn står oanvänd länge. De brukar släppa efter en stunds körning, men kan även ha rostat ihop och sitta rejält fast.

Sachsmotor som inte frikopplar efter vintervilan

Publicerad

Fråga: Min Sachsmotor beter sig konstigt efter vintervilan i varmgarage, kopplingen kopplar inte ur så att det går att lägga i en växel. Det är en 2-växlad med handväxel. wire OK, armen på ovansidan motorblocket rör sig som den ska tycker jag.

Det går att lägga i växeln och springa igång mopeden. Jag har tappat ur oljan och laddar för att skruva isär motorn. Kan jag slippa detta? Det fanns 2 dl olja i motorn – är det rätt mängd?

Lennart Roos

 

Svar: Det är inte ovanligt att lamellerna klistras ihop om motorn stått ostartad en längre tid. För det mesta räcker det med att köra en stund (rullstart) med indragen koppling så brukar de släppa när motorn/oljan börjar bli varm. Nästa steg är att ta bort transmissionskåpan, dra in kopplingshandtaget och samtidigt bända isär lamellerna med en skruvmejsel.

Om det varit vatten i växellådsoljan kan lamellerna ha rostat ihop och då ska man ta isär kopplingen och putsa bort rosten på lamellerna – eller byta ut dem om det gått för långt. Det kan även vara så illa att vattnet får beläggen att släppa från lamellerna och då är de bara att kasta. Sachsmotorer är kända för att dra in vatten i oljan och därför är det bra att byta oljan på hösten så det är fräsch olja i växellådan under vinteruppehållet.

Sachsmotorn ska ha 2 deciliter olja i växellådan. Viskositeten ska vara SAE 80 (=transmissionsolja) eller SAE 30 (= motorolja). Trots skillnaden i numrering håller dessa nästan samma viskositet. Om man väljer transmissionsoljor ska man undvika oljor med API-klass GL5 (står på flaskans etikett) då dessa oljor kan angripa bronsbussningar och det finns det flera i sachsmotorn.

Jim Lundberg

Vatten i oljan kan ställa till med mycket. Inte bara rost på alla metalldelar i växellådan utan vatten kan även få beläggen att släppa från lamellerna.

För att kopplingen ska arbeta som den ska måste den vara rätt justerad. Kopplingsarmen ovanpå motorn ska en frigång "A" på 8 - 10 mm vilket justeras med skruven i kopplingens centrum (Bild 15).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842