Zündapp CS 50 som bara går en minut

Fråga: Hej Jim. Jag har fått problem med en Zündapp CS50 från 1982. Den startar när den är kall och går ca 1 minut. Därefter är det omöjligt att starta igen. Kan det vara så att vevaxeltätningen läcker? Om så är fallet hur kollar man det?

Mvh

Kent

 

Svar: Om det skulle vara läckande packboxar i vevhuset skulle motorn i så fall börja rusa och få orolig tomgång när dessa värms upp och mjuknar. Om packboxarna är slut så kan de hålla tätt så länge de är kalla och stela för att sedan börja läcka när gummit i dem mjuknar av värmen. Men det tar längre tid än en minut. Det krävs att hela motorn har uppnått driftstemperatur för att packboxarna ska utsättas för så mycket värme att de mjuknar.

Man kan kolla om den ena packboxen är tät genom att titta bakom svänghjulet och se om det runnit olja innanför tändplattan. Man kan även sätta en slang på insuget, dra upp kolven i topp och sedan blåsa i slangen med lungorna. Om packboxarna läcker så hörs det ett pysande där veaxeltapparna passerar dem. Detta kräver att båda sidokåporna tas bort för att man ska höra pysandet.

Men gör först så här: starta motorn och kör tills den stannar. Ta ur tändstiftet direkt och kolla hur det ser ut. Är stiftet fuktigt är det fel i tändsystemet och är det torrt så kommer det inte något bränsle. Då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Om stiftet är torrt i ditt fall kan de eventuellt vara packboxarna (om motorn rusar och går oroligt), men det kan vara så enkelt att bränslet inte rinner till. Stopp i ventilationshålet i tanklocket, eller smutsiga filter i bränsleledningarna kan vara orsaken.

Är stiftet blött så är det förmodligen gnistan som försvinner eller försvagas. Går det så fort som en minut kan det vara kondensatorn som spökar. Dåliga tändspolar brukar tappa gnistan när de värmts upp, men det tar mycket längre tid än enda minut. Även häs ska motorn vara uppe i driftstemperatur.

Jim Lundberg

Rulla till toppen