Ska man använda bränsletillsats till moppen?

Det enda mopeden behöver är tvåtaktsolja.

Ska man använda bränsletillsats till moppen?

Publicerad

Fråga: Ska man använda bränsletillsats till moppen? Jag kör min Husqvarna Cornette från 1960 på 4 % oljeblandning. Behöver jag använda tillsatsmedel typ TriPack eller liknande? En del påstår att det är bra medan andra påstår att det är onödigt och att oktantalet höjs. Hur är det egentligen?

Peter Fahlcrantz

 

Svar: TriPak bensinbooster är en oktanhöjande tillsats som även ska smörja, rengöra samt skydda ventiler och annat från slitage. Behövs detta i en moped? Svaret är nej. Att höja oktantalet på bensinen är inget som ger mer effekt utan detta gör bara bensinen mer svårantändlig så att man kan trimma hårdare utan att motorn spikar. Högt oktantal är alltså inte samma sak som att bensinen skulle ge högre effekt. Om en standardmotor spikar så är det tändning eller bränsleblandning som behöver justeras.

En veteranmoped är helt nöjd med 95-oktanig bensin och 3 – 4 procent tvåtaktsolja. Att hälla i diverse tillsatser på en moped som har 0,8 till 1 hästkraft är mest slöseri på pengar och förorenar bara miljön. Att tillsatsen skulle ge lite extra smörjning och hålla rent må vara hänt, men frågan hur stor skillnad det gör på en effektsvag motor. Då får man köra många tusen mil för att utvärdera.

När dessa mopeder var nya körde man ofta med vanlig motorolja i bensinen vilket fungerade utmärkt, även om dagens tvåtaktsoljor smörjer bättre och håller motorn renare. Min morfars Vicky från 1961 med Zweirad-motor kördes runt 14 000 mil med vanlig motorolja i bensinen. Den mopeden fungerar fortfarande och cylindern är ännu inte borrad. Kolvringarna byttes vid cirka 10 000 mil och de gamla ringarna såg lika fina ut som de nya.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842