Ska man använda bränsletillsats till moppen?

Fråga: Ska man använda bränsletillsats till moppen? Jag kör min Husqvarna Cornette från 1960 på 4 % oljeblandning. Behöver jag använda tillsatsmedel typ TriPack eller liknande? En del påstår att det är bra medan andra påstår att det är onödigt och att oktantalet höjs. Hur är det egentligen?

Peter Fahlcrantz

 

Svar: TriPak bensinbooster är en oktanhöjande tillsats som även ska smörja, rengöra samt skydda ventiler och annat från slitage. Behövs detta i en moped? Svaret är nej. Att höja oktantalet på bensinen är inget som ger mer effekt utan detta gör bara bensinen mer svårantändlig så att man kan trimma hårdare utan att motorn spikar. Högt oktantal är alltså inte samma sak som att bensinen skulle ge högre effekt. Om en standardmotor spikar så är det tändning eller bränsleblandning som behöver justeras.

En veteranmoped är helt nöjd med 95-oktanig bensin och 3 – 4 procent tvåtaktsolja. Att hälla i diverse tillsatser på en moped som har 0,8 till 1 hästkraft är mest slöseri på pengar och förorenar bara miljön. Att tillsatsen skulle ge lite extra smörjning och hålla rent må vara hänt, men frågan hur stor skillnad det gör på en effektsvag motor. Då får man köra många tusen mil för att utvärdera.

När dessa mopeder var nya körde man ofta med vanlig motorolja i bensinen vilket fungerade utmärkt, även om dagens tvåtaktsoljor smörjer bättre och håller motorn renare. Min morfars Vicky från 1961 med Zweirad-motor kördes runt 14 000 mil med vanlig motorolja i bensinen. Den mopeden fungerar fortfarande och cylindern är ännu inte borrad. Kolvringarna byttes vid cirka 10 000 mil och de gamla ringarna såg lika fina ut som de nya.

Jim Lundberg

Rulla till toppen