Demontera kolven på Husqvarna 120 cc

Fråga: Hej, jag håller på och fixar med en Fram motorcykel. Den har en Husqvarna 120cc motor. Idag har jag honat cylindern och skulle nu byta kolv. Men kolvbulten sitter helt fast. Jag har avdragare men kolven släpper inte. Provade att värma lite grann men vill helst inte göra det med olja och bensin i närheten. Vad ska jag göra?

//Sigsten

 

Svar: Arbetstemperaturen hos en kolv är flera hundra grader vid kolvtoppen och sedan svalnar den av nedåt vartefter som den strålar ut värmen till cylinderloppet som i sin tur leder bort värmen till omgivande luften via kylflänsarna.

Man kan alltså värma kolven rejält om kolvbulten trilska och inte vill röra sig. Minst 100 grader, men gärna upp mot 200 grader om det inte hjälper. Oljan är ingen direkt brandrisk även om man använder en gasolbrännare. Möjligtvis kan oljan på kolven ta eld och brinna med en liten låga då flampunkten (den temperatur som en olja kan antändas) kan vara lägre än 100 grader.

Sitter motor kvar i ramen så räcker det med att se till att bensinkranen är avstängd och att det inte har runnit bensin över motorn. Vill man vara helt säker kan man ju skruva av tanken och lägga den en bit bort.

Om kolvbulten vägrar helt – trots värme – kan man testa med att vända på avdragare och trycka åt andra hållet. Några lätta slag mot avdragarens skruv med en hammare kan ”rycka” loss bulten, men det får ske med förstånd så man inte kröker vevstaken. Håll gärna ett mothåll på kolvens andra sida. Spruta gärna på några droppar motorolja inne i kolven så att bulten är smord. Om den skär i kolven kan den dra med sig aluminium ut till bussningen i vevstaken.

Jim Lundberg

 

Demontera kolven på Husqvarna 120 cc
Husqvarna kolvar och cylindrar. Till vänster en tvärspolad (äldre) motor – till höger en nyare motor med vändspolning.
Rulla till toppen