Demontera kolven på Husqvarna 120 cc

Kolvbulten pressas ur men en särskild avdragare med ett metallband som sprider trycket jämnt över kolven när avdragarens skruv trycker ur bulten

Demontera kolven på Husqvarna 120 cc

Publicerad

Fråga: Hej, jag håller på och fixar med en Fram motorcykel. Den har en Husqvarna 120cc motor. Idag har jag honat cylindern och skulle nu byta kolv. Men kolvbulten sitter helt fast. Jag har avdragare men kolven släpper inte. Provade att värma lite grann men vill helst inte göra det med olja och bensin i närheten. Vad ska jag göra?

//Sigsten

 

Svar: Arbetstemperaturen hos en kolv är flera hundra grader vid kolvtoppen och sedan svalnar den av nedåt vartefter som den strålar ut värmen till cylinderloppet som i sin tur leder bort värmen till omgivande luften via kylflänsarna.

Man kan alltså värma kolven rejält om kolvbulten trilska och inte vill röra sig. Minst 100 grader, men gärna upp mot 200 grader om det inte hjälper. Oljan är ingen direkt brandrisk även om man använder en gasolbrännare. Möjligtvis kan oljan på kolven ta eld och brinna med en liten låga då flampunkten (den temperatur som en olja kan antändas) kan vara lägre än 100 grader.

Sitter motor kvar i ramen så räcker det med att se till att bensinkranen är avstängd och att det inte har runnit bensin över motorn. Vill man vara helt säker kan man ju skruva av tanken och lägga den en bit bort.

Om kolvbulten vägrar helt – trots värme – kan man testa med att vända på avdragare och trycka åt andra hållet. Några lätta slag mot avdragarens skruv med en hammare kan "rycka" loss bulten, men det får ske med förstånd så man inte kröker vevstaken. Håll gärna ett mothåll på kolvens andra sida. Spruta gärna på några droppar motorolja inne i kolven så att bulten är smord. Om den skär i kolven kan den dra med sig aluminium ut till bussningen i vevstaken.

Jim Lundberg

 

Husqvarna kolvar och cylindrar. Till vänster en tvärspolad (äldre) motor - till höger en nyare motor med vändspolning.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842