Kopplingsproblem på automatväxlad moped

Sachs Saxonette med centifugal- (slung) koppling. Inne i trumman "T" roterar två kakor med drivbackar "B" - en för varje växel. Kopplingen driver sedan 1:ans och 2a:ns drev. I navet på 1:ans drev finns en frihjulsfunktion som tillåter att 2:ans drev tar över när varvtalet ökar. Skivan "S" är en startkoppling som kopplar förbi centrifugalkopplingen vid start. Denna manövreras med ett handtag på styret.

Kopplingsproblem på automatväxlad moped

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en ca 30 år gammal indisk moped, närmare bestämt en Bonnie Bajaj. Den är automatväxlad med två steg.  Innanför "variatorkåpan" sitter det ingen rem, utan där är det kedja och drev och svänghjul. Och bakom svänghjulet sitter det vad jag tror kallas slungkoppling som griper tag i svänghjulet när backarna pressas ut av centrifugalkraften.

Det jag funderar på är hur det fungerar när den växlar upp/ner, när det är kedja och drev? En annan sak är att när mopeden är kall så fungerar upp och nerväxling bra men när oljan blivit varm så slutar det fungera och den drar bara på högsta växel vilket resulterar i väldigt dålig acceleration och mycket spring i uppförsbackarna. Har provat lite olika oljor, allt ifrån rekommenderad SAE 30 till avancerade ATF-oljor.

Mvh Daniel

 

Svar: Jag har tyvärr aldrig skruvat med denna moped, men jag kan ge en beskrivning på hur liknande kopplingar (Sachs Saxonette) fungerar. I kopplingen på dessa sitter det två "kakor" med drivbackar intill varandra och i samma trumma. Den ena kakan är till 1:ans växel och den andra då till 2:ans växel.

Själva uppväxlingen fungerar då så här: 1:ans drivbackar har de klenaste fjädrarna och rör sig då ut mot trumman först och börjar driva denna när motorvarvet ökar. När mopedens hastighet ökar så ökar även varvtalet på kopplingen och då kommer 2:ans drivbackar att gå ut mot trumman och börja driva denna med ett ännu högre varvtal. Eftersom man inte kan ha två växlar i samtidigt finns det ett frihjul i transmissionen som kopplar ur 1:ans växel när 2:an går i.

När hastigheten, och kopplingens varvtal, minskar dras 2:ans drivbackar i och tappar greppet i trumman och då tar 1:ans växel över med hjälp av frihjulet. Så går nerväxlingen till.

Om kopplingen inte greppar när oljan blivit varm så kan det möjligtvis bero på att beläggen på drivbackarna är slitna eller att dessa har blivit "glaserade" – alltså blanka och hala. Ibland kan man få igång en slirande slungkoppling genom att ta ur drivbackarna och tvätta beläggen med aceton. Om beläggen ser blanka ut kan man rugga upp dem med fint slippapper (korn 320 – 400). Är beläggen slitna (tunna) bör drivbackarna bytas. Eventuellt kan en firma som arbetar med automatlådor eller bromsar limma på nya belägg på de gamla backarna.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842