Kopplingsproblem på automatväxlad moped

Fråga: Hej! Jag har en ca 30 år gammal indisk moped, närmare bestämt en Bonnie Bajaj. Den är automatväxlad med två steg.  Innanför ”variatorkåpan” sitter det ingen rem, utan där är det kedja och drev och svänghjul. Och bakom svänghjulet sitter det vad jag tror kallas slungkoppling som griper tag i svänghjulet när backarna pressas ut av centrifugalkraften.

Det jag funderar på är hur det fungerar när den växlar upp/ner, när det är kedja och drev? En annan sak är att när mopeden är kall så fungerar upp och nerväxling bra men när oljan blivit varm så slutar det fungera och den drar bara på högsta växel vilket resulterar i väldigt dålig acceleration och mycket spring i uppförsbackarna. Har provat lite olika oljor, allt ifrån rekommenderad SAE 30 till avancerade ATF-oljor.

Mvh Daniel

 

Svar: Jag har tyvärr aldrig skruvat med denna moped, men jag kan ge en beskrivning på hur liknande kopplingar (Sachs Saxonette) fungerar. I kopplingen på dessa sitter det två ”kakor” med drivbackar intill varandra och i samma trumma. Den ena kakan är till 1:ans växel och den andra då till 2:ans växel.

Själva uppväxlingen fungerar då så här: 1:ans drivbackar har de klenaste fjädrarna och rör sig då ut mot trumman först och börjar driva denna när motorvarvet ökar. När mopedens hastighet ökar så ökar även varvtalet på kopplingen och då kommer 2:ans drivbackar att gå ut mot trumman och börja driva denna med ett ännu högre varvtal. Eftersom man inte kan ha två växlar i samtidigt finns det ett frihjul i transmissionen som kopplar ur 1:ans växel när 2:an går i.

När hastigheten, och kopplingens varvtal, minskar dras 2:ans drivbackar i och tappar greppet i trumman och då tar 1:ans växel över med hjälp av frihjulet. Så går nerväxlingen till.

Om kopplingen inte greppar när oljan blivit varm så kan det möjligtvis bero på att beläggen på drivbackarna är slitna eller att dessa har blivit ”glaserade” – alltså blanka och hala. Ibland kan man få igång en slirande slungkoppling genom att ta ur drivbackarna och tvätta beläggen med aceton. Om beläggen ser blanka ut kan man rugga upp dem med fint slippapper (korn 320 – 400). Är beläggen slitna (tunna) bör drivbackarna bytas. Eventuellt kan en firma som arbetar med automatlådor eller bromsar limma på nya belägg på de gamla backarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen