Monark med ILO-motor som dör under körning

Fråga: Jag har en Monark från 1960 med en ILO G50 Pianomotor med en 15mm förgasare. Och när jag är ute och åker med den så dör den och sen är den svår att starta efter den har dött. Vet du varför den dör?

Fredrik Bråmå

 

Svar: Två vanliga orsaker till att motorn dör när man är ute och kör är antingen att det är stopp i tanklockets ventilationshål så att det blir undertryck i tanken efter en stund, eller så är det tändspolen som håller på att ge upp. Det senare är ett klassiskt fel på äldre tvåtaktare.

Gör så här: Efter att motorn har stannat gör man ett antal startförsök och därefter tar man ur tändstiftet. Är nu stiftet blött så är det tändningsfel och är det torrt så kommer det inte fram något bränsle. Efter detta test veta man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Gnistan kan du kolla med ett fungerande tändstift med avklippt sidoelektrod så att gnistgapet blir 3 – 5 mm. Att testa gnistan efter vägkanten med det ordinarie tändstiftet säger inte så mycket. Det är nämligen så att kompressionstrycket i cylindern gör det svårare för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder och som tumregel kan man säga att gnistan måste klara cirka tio gånger så långt gap ute i fria luften om den ska orka hoppa de 0,5 mm som gäller i motorn.

Jim Lundberg

Monark med ILO-motor som dör under körning
Enkel ”tändningsprovare” som ryms i fickan. Ett tändstift med avklippt sidoelektrod som ger ett gnistgap på 3 – 5 mm vilket är det avstånd gnistan måste klara i fria luften om det ska bli någon gnista på originalstiftets 0,5 mm under kompression.
Rulla till toppen