Monark med ILO-motor som dör under körning

Monark med ILO-motor som dör under körning

Publicerad

Fråga: Jag har en Monark från 1960 med en ILO G50 Pianomotor med en 15mm förgasare. Och när jag är ute och åker med den så dör den och sen är den svår att starta efter den har dött. Vet du varför den dör?

Fredrik Bråmå

 

Svar: Två vanliga orsaker till att motorn dör när man är ute och kör är antingen att det är stopp i tanklockets ventilationshål så att det blir undertryck i tanken efter en stund, eller så är det tändspolen som håller på att ge upp. Det senare är ett klassiskt fel på äldre tvåtaktare.

Gör så här: Efter att motorn har stannat gör man ett antal startförsök och därefter tar man ur tändstiftet. Är nu stiftet blött så är det tändningsfel och är det torrt så kommer det inte fram något bränsle. Efter detta test veta man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Gnistan kan du kolla med ett fungerande tändstift med avklippt sidoelektrod så att gnistgapet blir 3 – 5 mm. Att testa gnistan efter vägkanten med det ordinarie tändstiftet säger inte så mycket. Det är nämligen så att kompressionstrycket i cylindern gör det svårare för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder och som tumregel kan man säga att gnistan måste klara cirka tio gånger så långt gap ute i fria luften om den ska orka hoppa de 0,5 mm som gäller i motorn.

Jim Lundberg

Enkel "tändningsprovare" som ryms i fickan. Ett tändstift med avklippt sidoelektrod som ger ett gnistgap på 3 - 5 mm vilket är det avstånd gnistan måste klara i fria luften om det ska bli någon gnista på originalstiftets 0,5 mm under kompression.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell på HMW 50 SL

10 kommentarer

Erik.B: Har ju gått en tid nu, men upptäckte för ett tag sedan att det visst står ett datum på mätaren... Instämplat med VÄLDIGT små siffror... Mätaren är tillverkad i november 1955!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842