El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950

Fråga: Hej. Jag har en NV RE 125 1950 års modell med intressanta problem. Första problemet är att kicken slirar, vilket i och för sig sägs vara vanligt på Royal Enfield. Det andra och mer irriterande problemet är att den slirar på tvåans växel, särskilt vid kraftigt gaspådrag. Det är inga mjuka slirningar utan mera ryck. Ungefär som om man fibblar med kopplingen. Inga slirtendenser på varken ettan eller trean. Är det lamellerna som är slitna eller finns det någonting i lådan som kan ge dessa symtom bara på tvåan?

En annan sak; där är två spänningsförande ledningar ut från belysningssystemet. Mäter jag obelastat så ger den ena c:a 12 volt och den andra ger c:a 20 volt. Sonen har en likadan maskin fast med äldre motor och där är endast en belysningsutgång. Jag har kopplat den svaga till baklyset och den starka till hel/halvljuset. Kan det tänkas vara rätt?

MVH Krister.

 

Svar: En slirande koppling kan bero på flera saker. För mycket olja i transmissionen, slita lameller, ”glaserade” lameller eller klena kopplingsfjädrar. Att rugga upp kork- och stållamellernas ytor med fint slippapper kan göra stor skillnad. En slirande koppling märks först och främst på högsta växeln då det överförda vridmomentet är störst. Ju sämre koppling – desto lägre växel slirar den på.

Att det rycker när tvåan ligger i bör inte ha med kopplingen att göra utan där bör felet ligga i växellådan. Det kan bero på att drevens klackar som ska gripa ta i varandra är rundslitna så att de skjuter ifrån varandra vid belastning. Men kolla även den lilla spärrkolven (bilden i mitten) som ska hålla vald växel kvar i läge så att inte kolvens egg är trubbig eller at dess fjäder är slak.

Att det kommer ut två strömkablar ur motorn är inget jag känner till. Mig veterligt så är det två parallellkopplade belysningsspolar (se schemat längst ner) som är hopkopplade redan inne i motorn. På vissa motorer (Stensholms system) finns det ibland en liten laddningsspole inklämd mellan två av spolarna i tändsystemet. Denna lilla spole ger en väldigt klen ström och ska bara ladda ett batteri som enbart driver signalhornet – och någon gång även parkeringslyse.

Att man ansluter en del spolar direkt till baklyset är en sak som dök upp på 1960-talets mopeder och vad jag vet fanns inte denna funktion på äldre motorcyklar. Dessa bakljusspolar saknar polskor och parasiterar på en belysningsspole.

Jim Lundberg

El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
För att vald växel ska stanna kvar i läge finns det en liten fjäderbelastad spärrkolv som griper in i ett segment med fyra hack (tre växlar samt friläge). Kolvens egg ska vara hyfsat vass och fjädern får inte vara för slak.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Kopplingsschema till Royal Enfield 125 cc. Innanför svänghjulet finns tre spolar. En tändspole samt två parallellkoppade belysningsspolar.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Bild på Kristers tändsystem. Tyvärr så måste man se spolarna – samt vilka kablar som hör till dem för att förstå hur det fungerar. Fast då måste man ta bort hela kåpan där spolarna sitter på insidan (skymtas på bilden).
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Uppdatering 2018-07-13: Så här kan det vara: Kristers tändsystem kan komma från en BSA Bantam av lite nyare modell. Det vänstra tändsystemet är från 1948-50, det högra (samma som Kristers) är från 1951-63.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Bantam 1950-51. Här är ingen kabel ansluten till den fjärde (inringad) anslutningen där Krister anslutit en blå kabel.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Inte här heller och fler scheman hittar jag inte med detta tändsystem. Men BSA Bantam verkar det i alla fall vara.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Bild på Kristers NV-RE.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Bild på Kristers NV-RE.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Miller tändsysten till Royal Enfield 125 cc från Christer K.
El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950
Royal Enfield 125 cc från 1950.
Rulla till toppen