El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950

Koppling till Royal Enfield 125 cc.

El- och kopplingsproblem på NV RE från 1950

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en NV RE 125 1950 års modell med intressanta problem. Första problemet är att kicken slirar, vilket i och för sig sägs vara vanligt på Royal Enfield. Det andra och mer irriterande problemet är att den slirar på tvåans växel, särskilt vid kraftigt gaspådrag. Det är inga mjuka slirningar utan mera ryck. Ungefär som om man fibblar med kopplingen. Inga slirtendenser på varken ettan eller trean. Är det lamellerna som är slitna eller finns det någonting i lådan som kan ge dessa symtom bara på tvåan?

En annan sak; där är två spänningsförande ledningar ut från belysningssystemet. Mäter jag obelastat så ger den ena c:a 12 volt och den andra ger c:a 20 volt. Sonen har en likadan maskin fast med äldre motor och där är endast en belysningsutgång. Jag har kopplat den svaga till baklyset och den starka till hel/halvljuset. Kan det tänkas vara rätt?

MVH Krister.

 

Svar: En slirande koppling kan bero på flera saker. För mycket olja i transmissionen, slita lameller, "glaserade" lameller eller klena kopplingsfjädrar. Att rugga upp kork- och stållamellernas ytor med fint slippapper kan göra stor skillnad. En slirande koppling märks först och främst på högsta växeln då det överförda vridmomentet är störst. Ju sämre koppling – desto lägre växel slirar den på.

Att det rycker när tvåan ligger i bör inte ha med kopplingen att göra utan där bör felet ligga i växellådan. Det kan bero på att drevens klackar som ska gripa ta i varandra är rundslitna så att de skjuter ifrån varandra vid belastning. Men kolla även den lilla spärrkolven (bilden i mitten) som ska hålla vald växel kvar i läge så att inte kolvens egg är trubbig eller at dess fjäder är slak.

Att det kommer ut två strömkablar ur motorn är inget jag känner till. Mig veterligt så är det två parallellkopplade belysningsspolar (se schemat längst ner) som är hopkopplade redan inne i motorn. På vissa motorer (Stensholms system) finns det ibland en liten laddningsspole inklämd mellan två av spolarna i tändsystemet. Denna lilla spole ger en väldigt klen ström och ska bara ladda ett batteri som enbart driver signalhornet – och någon gång även parkeringslyse.

Att man ansluter en del spolar direkt till baklyset är en sak som dök upp på 1960-talets mopeder och vad jag vet fanns inte denna funktion på äldre motorcyklar. Dessa bakljusspolar saknar polskor och parasiterar på en belysningsspole.

Jim Lundberg

För att vald växel ska stanna kvar i läge finns det en liten fjäderbelastad spärrkolv som griper in i ett segment med fyra hack (tre växlar samt friläge).

Kolvens egg ska vara hyfsat vass och fjädern får inte vara för slak.

Kopplingsschema till Royal Enfield 125 cc. Innanför svänghjulet finns tre spolar. En tändspole samt två parallellkoppade belysningsspolar.

Bild på Kristers tändsystem. Tyvärr så måste man se spolarna - samt vilka kablar som hör till dem för att förstå hur det fungerar. Fast då måste man ta bort hela kåpan där spolarna sitter på insidan (skymtas på bilden).

Uppdatering 2018-07-13: Så här kan det vara: Kristers tändsystem kan komma från en BSA Bantam av lite nyare modell. Det vänstra tändsystemet är från 1948-50, det högra (samma som Kristers) är från 1951-63.

Bantam 1950-51. Här är ingen kabel ansluten till den fjärde (inringad) anslutningen där Krister anslutit en blå kabel.

Inte här heller och fler scheman hittar jag inte med detta tändsystem.

Men BSA Bantam verkar det i alla fall vara.

Bild på Kristers NV-RE.

Bild på Kristers NV-RE.

Miller tändsysten till Royal Enfield 125 cc från Christer K.

Royal Enfield 125 cc från 1950.

On
Off

23 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: 60 år med Honda Cub

4 kommentarer

Andercz: Harry "Professorn" Lundberger körde en Honda Super Cub C90, alltså en 90cc Honda Cub. https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Lundberger

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842