Svårstartad Fram med 120 cc Husqvarnamotor

Fråga: Hej, nu behöver jag hjälp igen. Fram med Husqvarna 120cc-motor. Jag fick lös kolven och monterade dit den nya. Ny kondensator, inte kina vad jag vet i alla fall. Ny cylinderfots och toppackning. Ny kickkåpepackning. Rengjord förgasare. Startade på första kicken varje start kall som varm när jag flödat och chokade. Tog en testrunda Gick som en dröm i 7 minuter. Sen ville den inte gå särskilt mycket.

”Bottenkoppen” på Amal-förgasaren hade skakat lös lite så det rann soppa. Skruvade fast den men ville inte gå ändå. Såg då att koppen täppte till ett hål från flottörhuset så att det inte kunde komma soppa till munstycket när flottören täppte igen det övre hålet. Filade till koppen och trodde att den skulle gå som en dröm igen. Men nej. Svårstartad och misstände med lyset påslaget. Ställde tillbaks brytaravståndet som jag hade pillat på innan den gick svinbra. Hände inget. Bytte stift, Fortfarande svårstartad men går som en dröm både med lyset av och på.

Min fråga är varför den beter sig så här. Fin gnista och stiftet chokladbrunt efter en längre testrunda än sist. Tar många kick innan den hoppar igång. Efter turen såg jag att det bubblade lite växellådsolja på ovansidan av motorn som om packningen var trasig. Men den ryker inte ovanligt mycket så tror inte det läcker in olja/luft i vevhuset genom blockpackningen. Kan det vara dags för packboxbyte? Ska tändplattan stå där strecket från fabrik är ritat? Eftersom att den började gå dåligt plötsligt så tycker jag att något borde ha gått sönder snarare än att den är felinställd. Den gick riktigt fint innan krånglet började.

MvH Sigsten

 

Svar: Förmodligen är gnistan inte starkare än att den orkar hoppa över tändstiftets elektroder när detta är ute i fria luften. Inne i motorn, under kompression, är det betydligt svårare för gnistan att hoppa mellan elektroderna på grund av det omgivande trycket.

Som tumregel räknar man med en faktor på 10 – om tändspolen ska kunna ge en gnista på 0,5 mm (vanligt elektrodavstånd med svänghjulsmagneter) ska den orka ge en 5 mm lång gnista ute i fria luften. Ett tändstift med avklipp sidoelektrod är ett bra teststift. Om tändspolen inte orkar driva en gnista över test stiftet ute i det fria kommer den knappast orka driva en gnista på 0,5 mm på det ordinarie stiftet när detta sitter i motorn.

Detta är i alla fall en klassiker när motorn misständer (eller dör) med lyset påslaget, men går bra när lyset stängts av. Att gnistan är klen kan bero på att tändspolen börjar ta slut vilket är relativt vanligt med så här gamla tändspolar. Men ibland kan det räcka med att man justerar brytaravståndet lite uppåt eller nedåt för att gnistan ska piggna till. Husqvarnamotorn ska ha ett brytaravstånd vid max öppna brytare på 0,35 – 0, 45 mm och man kan öka/minska detta någon tiondel utanför gränserna.

Jag tror inte att man märkte upp tändplattans läge vid fabriken, men det är en standardåtgärd hos reparatörer för att slippa justera tändningen när de tagit isär en motor av andra anledningar. Varje gång man justerar brytarna så ändras tändpunkten och då får man avslutningsvis vrida plattan så att tändpunkten kommer rätt – cirka 4,5 mm före övre dödläget på husqvarnamotorn. Packboxar både åldras och slits så ett byte på en så här gammal motor kan vara en god idé, men bara om de verkligen läcker eller om man ändå ska ta isär motorn.

Jim Lundberg

Svårstartad Fram med 120 cc Husqvarnamotor
En portabel tändspoleprovare som ryms i hojens verktygslåda kan man göra av ett fungerande tändstift med avklippt sidoelektrod. Om gnistan inte orkar hoppa över detta stift i fria luften är det tveksamt om gnistan orkar hoppa på det ordinarie tändstiftet under kompression.
Svårstartad Fram med 120 cc Husqvarnamotor
Packboxar är lite av en färskvara och blir bara sämre med åren. Om dessa läcker i vevhuset kan motorn bli svårstartad och få orolig tomgång.
Rulla till toppen