Rex Sport som tappar kraft i gupp

Fråga: Jag har en Rex Sport från 1966 som ”knäar” till när jag kör över ojämnheter i vägbanan, t.ex potthål eller broskarvar. I någon sekund eller så beter den sig precis som att bensinen tagit slut men sen kommer den igång igen och tuffar på som vanligt.

Jag snackade med nån på ett mopperally som påstod att detta var typiskt för Rex Sport och berodde på att flottören skvalpade runt på grund av den flexibelt upphängda motorn. Kan det vara det det beror på? Finns det i så fall någon ”fix” för att bli av med problemet?

Göran W

 

Svar: Dessa Rex-mopeder har en speciell motorupphängning som fungerar så att motorn sitter fast förbunden med baksvingen. Detta har man gjort för att kedjan ska vara lika spänd oavsett i vilken position svingen befinner sig i.

Det innebär att motorn rör sig uppåt och nedåt när svingen rör sig. Kör man i ett gupp så att bakhjulet/svingen rör sig uppåt så åker motorn nedåt i samma ögonblick – precis som en vippgunga i en lekpark.

Det främre motorfästet består av en metallbygel, likt Zündapp KS 50, och mellan detta fäste och ramen sitter det en gummiring som skymtas på nedre bilden (pilen). När bakhjulet rör sig uppåt så sträcks denna gummiring och omvänt.

Det finns flera mopedmodeller som har motorn sammanbyggd med bakvingen och det fungerar även om förgasaren får en väldigt hoppig tillvaro. Kör man i ett gupp så rör sig förgasaren snabbt nedåt och bensinen i den kommer då att ”fara uppåt” i förgasaren (relativt sett). Man får ju förutsätta att Rexfabriken provkörde sina mopedmodeller grundligt innan de gick i produktion

Det är inte säkert att det är flottören som är den direkta orsaken, för även om den skulle stänga bensinflödet den korta stund som bakhjulet går över guppet så finns det tillräckligt med bensin kvar i flottörhuset för att motorn ska gå opåverkad flera sekunder. Men det kan vara en kombination av en sliten flottör (eller av fel modell) och motorns snabba rörelser som ger störningarna.

Testa med en annan flottör och se vad som händer. Kolla i botten av flottörhuset. Där finns ett styrhål för nålen som ofta blir fullt med smuts som gör att nålen/flottören inte kan gå ner så långt som den ska. Ibland händer det att nålen har rostat fast i detta hål om det kommit fukt i förgasaren och då kan det sitta en avrostad nålstump i hålet.

En annan lösning är att försöka begränsa motorns rörelser så gott det går. Hårdare stötdämpare kan vara en åtgärd. Gummiringen mellan motorn och ramen kan bytas mot en hårdare. Kolla runt bland olika upphängningar till avgassystem på bilar – där finns det olika varianter på gummiringar.

Kolla en grej till. I och med att motorn rör sig i förhållande till ramen så böjs och sträcks samtliga elkablar från motorn varje gång baksvingen rör sig. Kolla särskilt den svarta kabeln (dödaren) som kommer ur motorn så att den inte ligger och gnager mot ramen så att den jordar när motorn rör sig.

Jim Lundberg

Rex Sport som tappar kraft i gupp
Det främre motorfästet består av en gummiring som sträcks ut varje gång bakhjulet rör sig uppåt.
Rex Sport som tappar kraft i gupp
Rex egen beskrivning av motorupphängningen (understruket).
Rulla till toppen