Rex Sport som tappar kraft i gupp

Rex Sport som tappar kraft i gupp

Publicerad

Fråga: Jag har en Rex Sport från 1966 som "knäar" till när jag kör över ojämnheter i vägbanan, t.ex potthål eller broskarvar. I någon sekund eller så beter den sig precis som att bensinen tagit slut men sen kommer den igång igen och tuffar på som vanligt.

Jag snackade med nån på ett mopperally som påstod att detta var typiskt för Rex Sport och berodde på att flottören skvalpade runt på grund av den flexibelt upphängda motorn. Kan det vara det det beror på? Finns det i så fall någon "fix" för att bli av med problemet?

Göran W

 

Svar: Dessa Rex-mopeder har en speciell motorupphängning som fungerar så att motorn sitter fast förbunden med baksvingen. Detta har man gjort för att kedjan ska vara lika spänd oavsett i vilken position svingen befinner sig i.

Det innebär att motorn rör sig uppåt och nedåt när svingen rör sig. Kör man i ett gupp så att bakhjulet/svingen rör sig uppåt så åker motorn nedåt i samma ögonblick – precis som en vippgunga i en lekpark.

Det främre motorfästet består av en metallbygel, likt Zündapp KS 50, och mellan detta fäste och ramen sitter det en gummiring som skymtas på nedre bilden (pilen). När bakhjulet rör sig uppåt så sträcks denna gummiring och omvänt.

Det finns flera mopedmodeller som har motorn sammanbyggd med bakvingen och det fungerar även om förgasaren får en väldigt hoppig tillvaro. Kör man i ett gupp så rör sig förgasaren snabbt nedåt och bensinen i den kommer då att "fara uppåt" i förgasaren (relativt sett). Man får ju förutsätta att Rexfabriken provkörde sina mopedmodeller grundligt innan de gick i produktion

Det är inte säkert att det är flottören som är den direkta orsaken, för även om den skulle stänga bensinflödet den korta stund som bakhjulet går över guppet så finns det tillräckligt med bensin kvar i flottörhuset för att motorn ska gå opåverkad flera sekunder. Men det kan vara en kombination av en sliten flottör (eller av fel modell) och motorns snabba rörelser som ger störningarna.

Testa med en annan flottör och se vad som händer. Kolla i botten av flottörhuset. Där finns ett styrhål för nålen som ofta blir fullt med smuts som gör att nålen/flottören inte kan gå ner så långt som den ska. Ibland händer det att nålen har rostat fast i detta hål om det kommit fukt i förgasaren och då kan det sitta en avrostad nålstump i hålet.

En annan lösning är att försöka begränsa motorns rörelser så gott det går. Hårdare stötdämpare kan vara en åtgärd. Gummiringen mellan motorn och ramen kan bytas mot en hårdare. Kolla runt bland olika upphängningar till avgassystem på bilar – där finns det olika varianter på gummiringar.

Kolla en grej till. I och med att motorn rör sig i förhållande till ramen så böjs och sträcks samtliga elkablar från motorn varje gång baksvingen rör sig. Kolla särskilt den svarta kabeln (dödaren) som kommer ur motorn så att den inte ligger och gnager mot ramen så att den jordar när motorn rör sig.

Jim Lundberg

Det främre motorfästet består av en gummiring som sträcks ut varje gång bakhjulet rör sig uppåt.

Rex egen beskrivning av motorupphängningen (understruket).

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842