Oljeläckage vid kopplingsarmen på ILO Piano

Fråga: Hej Josefine och Jim. Har totalrenoverat motor ILO G50 kick från 1962, Vet att jag gjort allt mer en rätt, till och med kört gängtappar/snitt rensat alla gängor hål,skruv och axlar monterat packboxar/lager korrekt, allt totalt rent/plant, honat å inmätt.

Mja, fingertoppskänsla vad gäller axial/radial spel – vet att det är lagom. Allt korrekt monterat, packningar rubbet trippelkollat, erfarenhet av minst 30 tal sachsmotorer + oräkneliga vuxen moppar under ca 7 år i ungdomen. men den f-n läcker olja vid kopplings ”tryckaren” där kopplings armen trycker på stiftet med två spår.

När jag grejat med den så har alltid funderingar infunnit sig ”ska det inte vara någon slags o-ring i de två spåren?” men tog vxl från en annan knota och på det stiftet fanns inga o-ringar heller så ja tänkte det ska väl va så, men som sagt, det sipprar växellådsolja däruti, SAE 80 GL-1. Slitet block/stift? Vad göra?Tunnhårig så de räcker:)

Hälsningar

Tjatiga Peter från ”Söping”

 

Svar: Den lilla tryckstången med två spår som tittar ut ur blocket (nr 138) ska inte ha några o-ringar i spåren. Det ska hålla tätt ändå, men någon droppe olja kan ändå hitta ut här. Nu vet jag inte omfattningen av detta läckage – om det fuktar lite eller om det rinner olja. Det finns säkert o-ringar som kan passa i dessa spår. Kolla med Jacking AB på telefon 0227-133 22.

Om hålet är slitet kan man borra upp det och tillverka en ny stång med tajt passning. Denna måste i så fall härdas. Men kolla först att oljemängden är den rätta (sitter en nivåplugg framtill på motorns högra sida), och att eventuella ventilationshål i påfyllningspluggen inte är igensatt så att trycket stiger i växellådan.

Jim Lundberg

Oljeläckage vid kopplingsarmen på ILO Piano
Tryckstången har två spår, men där sitter inga o-ringa som standard. Om man monterar en o-ring måste man se till att stången ändå löper lätt i sitt hål – annars kan den ligga på övriga tryckstänger och utsättas för slitage.
Rulla till toppen