Ekrar till Fram 80S med JB 150-motor

Fråga: Hej Jim. Jag har en motorcykel Fram 80S med JB 150cc års 1954 Jag undrar om du vet hur långa ekrarna ska vara och vilken böj det ska vara? Eller kanske någon läsare som vet? Och var man kan köpa såna ekrar någonstans?

Gjorde en miss när tog i sär bak- och framhjul. Fick bara bort en eker från fram och en från bakhjul som var hela. Dom andra fick jag kapa bort. Kom på det kanske skiljer på längden från ena sidan till den andra?

Mvh Mats

 

Svar: Hjulen på din motorcykel har så kallade halvnav vilket betyder att naven har en stor diameter på bromssidan och en mindre diameter på den andra sidan. Det innebär att ett sådant hjul ska ha två olika ekerlängder. Kortare ekrar på bromssidan och längre på den andra sidan.

Dessutom kan det vara så att den bakre bromstrumman är större än den främre trumman och då blir det ytterligare en ekerlängd att skaffa. Det kan till och med vara så att de långa ekrarna i bakhjulet har en annan längd än motsvarande i framhjulet.

Om vi tar ett hjul så finns det bara 4 olika positioner för ekrarna.  Om hjulet som här har 36 ekrar blir det 9 grupper om 4 ekrar i hela hjulet. På närbilden av hjulet har jag ritat i vänstra ekrarna (närmast) med blå röd färg och de högra (bortre) med blå färg. Här ser man också de fyra olika positionerna. Om vi börjar med ekern som är nr 1 och räknar medsols med nr 2, nr 3 och nr 4 så ser vi att dessa sitter helt olika.

Men efter nr 4 kommer nr 1 igen och den sitter då exakt likadant som tidigare nr 1 – den sitter på insidan av trumman och pekar mot rotationsriktningen i ytteränden. Så här ser det ut varvet runt. Det är också detta man måste ha koll på innan man river ett ekerhjul och ett par bilder kan vara till stor nytta. Samma sak gäller riktningen på hålen i fälgen – även är finns de fyra positionen: framåt/vänster, framåt/höger, bakåt/vänster och bakåt/höger sedan börjar det om igen.

Ekrarna till dessa hjul ska ha en 85 till 90-gradersböj och längden på en eker mäter man som på den nedersta bilden – från änden till innerböjen. Nu vet jag inte om din hoj är likadan som den på bilden högst upp, men den verkar ha 19-tumshjul och av samma typ som satt i samtida NV och Husqvarna. Jag har mätt upp ekrarna på ett framhjul som ser exakt ut som på bilden och då gäller följande två ekerlängder: 210 mm samt 165 mm. På ett bakhjul av samma typ och med samma diameter på bromstrumman (145 mm) satt följande ekerlängder: 195 mm samt 165 mm. Men jag har ju ingen aning om det är likadant på dina hjul. Lägg upp fälg och nav centrerat på arbetsbänken och försök att mäta från nav till fälg. Tänk på att navet ska vridas till en viss position relativt fälgen för att det ska bli rätt.

Ekrar kan också ha olika lutning i olika hjul. I extremfallet har vi solfjädersekring där alla ekrar går rakt ut (radiellt) från nav till fälg utan att korsa varandra. Snyggt, men fungerar inte bra ihop med en broms. Sedan gäller ”enkryss”, ”tvåkryss”, ”trekryss” och så vidare, beroende på vilken lutning man valt att ge ekrarna. Detta är alltså hur många gånger en eker korsas av andra ekrar. På de hjul jag mätte upp var det enkryss på bromssidan – alltså korsas varje eker bara av en enda eker. Ju mer ekrarna lutas – desto fler ekrar korsar de. Och ju mer de lutas – desto längre måste de vara.

Tjockleken på ekrarna har du ju på de du sparat. Dessutom har du ju längden på dessa och kan då köpa minst 18 stycken nya av de längderna. Tittar man på slitaget i navens ekerhål så ser man ofta vilken sida ekern ska in från samt om den ska luta framåt eller bakåt. Rent hållbarhetsmässigt så räcker det med att ekern gängas in i nippeln lika långt som den är tjock för att man ska kunna dra av ekern, men det är önskvärt att mer än så når in i nippeln. Om änden sedan sticker ut i fälgen måste den slipas ner – annars väntar en punktering runt hörnet.

Kolla med någon av nedanstående om de har rätt ekrar till din Fram:

Ettans Mopeder

Mopedrenovering

Wheels and parts

Rinab

Mc Konsult

 

Jim Lundberg

Ekrar till Fram 80S med JB 150-motor
Tyvärr är det en rörig bakgrund, men här är några av ekrarna ifyllda med rött (=vänster sida) och blått (=höger sida). Observera att ekrarna bara sitter i fyra olika positioner som upprepas varvet runt. Eker i position nr 1 sitter likadant på 9 ställen. Samma sak gäller de andra tre positionerna – allt upprepas.
Ekrar till Fram 80S med JB 150-motor
Böjda ekrar mäter man från innerböjen till änden – raka ekrar från skallens insida till änden.
Rulla till toppen