Årsmodell och växelvajrar på Monark Monarped

Jockes Monark. Är det ett hopplock eller är den i originalskick?

Årsmodell och växelvajrar på Monark Monarped

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Dina svar på andras frågor har varit till stor nytta för mig under sommaren när jag skruvat ihop en ILO FP 50-motor på en gammal Stålpilen, så stort tack för det!

Nu till min fråga:

Har precis skaffat ytterligare en Monarped av något senare modell med en ILO G50 B (kickstart), men jag blir inte riktigt klok på vare sig årsmodell på mopeden eller på motorn, då detta inte framgår i form av Baujahr på motorn eller liknande. Jag hittar för övrigt inga bilder av Monarpeder av denna modell med kickstart, så förmodligen är det inte originalmotorn som sitter på, så jag vet inte riktigt vilken instruktionsbok jag behöver beställa.

Jag har för att komma någon vart åtminstone beställt Stora Tvåtaktsboken nu! Till saken hör också att alla vajrar är bortplockade och jag förstår inte riktigt principen med de två vajrar som ska komma ut från växelhandtaget (Magura) då det ser ut som att det endast finns plats att fästa en växelvajer och en kopplingsvajer på motorn.

Med vänlig hälsning,

Jocke Hammar

 

Svar: Det är svårt att bestämma årsmodellen på mopeder då de inte är registrerade. Tyvärr så har ILO-fabriken inte varit så flitiga med att fylla i siffran för "Baujahr" (byggår) så det som återstår är det vanliga – att jämföra sin moped med daterade reklambilder. Tyvärr så kan gamla mopeder vara rena hopplock av delar från olika modeller vilket gör det ändå svårare att få fram årsmodellen.

Men din motor är i alla fall tillverkad 1961 eller 1962. Efter en lagändring 1961 blev det tillåtet med kick på mopeder – innan dess vara det enbart pedaler som gällde. 1962, eller möjligtvis 1963 försvann ILO Pianomotorn, så senare än så är den inte - motorn alltså.

Resten av din moped ser dock äldre ut med det friliggande sadelröret och formen på bakskärmen. Där ser det ut som 1956-57. Däremot ser framlyktan av "compactmodell" nyare ut och känns mer som 1958 eller nyare. Det kan alltså vara rätt blandat med delar i värsta fall. Om hastighetsmätaren finns kvar så brukar månad och år vara instansat i botten på mätaren. Men det säger bara när mätaren är tillverkad - inte nödvändigtvis mopeden den sitter i

Men Monark gav även ut en del budgetmodeller som kunde se äldre ut än vad de egentligen var (restlager?) så helt säker ska man inte vara. Kolla på mopedsajten mo-ped om du kan känna igen någon modell där.

När det gäller växelhandtaget så är ditt handtag betydligt nyare än mopeden – kanske från 1970-talet. Äldre handtag hade inte de målade röda och vita fälten med svarta siffror utan enbart stansade siffror i godset. Det fungerar dock ändå på en äldre moped.

Vissa motorer hade dubbla vajrar och hade då en motsvarande växelarm på motorn med två vajerfästen. Många växelhandtag är därför förberedda för dubbelvajer även om enkelvajer är vanligast. På din motor är det endast ett fäste (B) på växelarmen och runt armen sitter en spiralfjäder (C) som har till uppgift att dra i tvåans växel.

På handtaget ska man då bara använda vajeruttaget (1) som då drar i friläget och ettans växel när man vrider handtaget "framåt" så att markeringen hamnar vid siffran ett. När man sedan ska lägga i friläge eller tvåan är det fjädern (C) nere vid motorn som ombesörjer den saken.

Jim Lundberg

Vajerdragning på ILO-motorn. Gul linje (A) är kopplingsvajer och röd linje (B) är växelvajer. Fjädern (C) är en returfjäder som drar i tvåans växel.

"Modernt" Magura växelhandtag som är förberett för dubbla växelvajrar (1 & 2). Kör man med enkelvajer är det i urtag (1) man ska dra vajern. Kopplingsvajern ska sitta i urtag (3).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avdragare för kullager

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Jag har också sett denna på Biltema. Men som jag har svarv så har jag valt att göra den "Jimska typen". Den griper ju i innerringens fasade bort-sida. Jag kan föreställa mig att...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842