Montera kopplingen på JB 150

Fråga: Hej Jim. Jag håller på och plockar i hop en JB 150cc motor som låg i delar. Kickdrevet som sitter bakom kopplingskorgen – där ska det sitta en bricka i botten samt en fjäder. Jag har fjädern men hittar ingen bricka. Verkar som det inte har suttit någon bricka där. Ser att drevet har bottnat i blocket.

Vet du vilket mått den brickan har? Sen har jag två brickor till kopplingskorgen. Den ena är ju bronsbrickan den andra är en tunn bricka med samma mått som bronsbrickan, men är bara 0,5mm bred. Ska den sitta under eller över bronsbrickan?

Mvh Mats

 

Svar: Nu vet jag inte om du har Stora Tvåtaktsboken, del 1, men där finns en komplett reparationsanvisning för JB 150-motorn. Den bricka som du saknar sitter närmast lagret och har troligtvis bara som uppgift att förhindra att änden på fjädern ska hitta in i lagret. Detta beskrivs i spalt 1 på sidan 219 i boken.

Måtten på brickan är inte kritiska på något vis. Hålet i brickan ska givetvis passa på axeln och så ska den kunna passera ner i hålet i blocket. Tjockleken kan vara 0,5 – 1 mm. JB-motorn har ju kickmekanismen ihop med kopplingskorgen vilket gör att man kan starta motorn med växeln i – bara man frikopplar.

Då sitter det ett kickdrev med tänder innanför kopplingskorgen som greppar tag i korgen vid kickning. Kickdrevet ligger i ständigt grepp med korgen, men när man kickat och motorn startar så skjuts kickdrevet bort från korgen då tänderna ser ut som på en såg – de är riktade åt ett håll. När detta ske åker drevet in mot motorblocket och enbart den lilla fjädern runt axeln fjädern håller emot.

Om kickdrevet har tagit i blocket så att det uppstått märken eller skador på det kan det vara så att axeln som kickdrev och koppling sitter på ska shimsas ut om det är möjligt. Om det bara är smärre märken efter i blocket efter drevet kan det vara fullt normalt och kanske resultatet av ett bakslag eller att man trampat ner kicken när motorn varit igång.

I de motorer som jag demonterat har det enbart varit bronsbrickan med måtten 15x28x3 mm som legat mellan korgen och kopplingsnavet. I reservdelslistan finns det bara två brickor i kopplingen och det är bronsbrickan samt den som ska ligga mellan lagret och fjädern. Har du kollat om den brickan går ner i hålet vid lagret? Det är kanske där den ska sitta.

Jim Lundberg

 

 

Montera kopplingen på JB 150
Denna bild kom inte med i boken, men här syns brickan innan den släpps ner på lagret.
Montera kopplingen på JB 150
Bild 31 i Stora Tvåtaktsboken. På de motorer jag skruvat med har det bara varit bronsbrickan med sitt oljespår mellan kopplingskorgen och kopplingsnavet.
Rulla till toppen