Städa ur vevhus på havererad Zündapp Bella?

Anders kolv. Stora bitar saknas.

Städa ur vevhus på havererad Zündapp Bella?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Har en Zundapp Bella R150 från 1954. Fick haveri i somras. Stora bitar av kolven "försvann". Har köpt ny komplett kolv och bussning till övre änden på vevstaken. Tycker du att jag måste dela vevhuset? Jag har kollat med endoskop ner i vevhuset, lager känns ok. Kan jag skölja ut eventuella kolvrester?

Tacksam för ditt engagemang.

Anders Tedrup

 

Svar: Det är lite av ett lotteri att köra med en motor som fyllts med metallpartiklar. Det som kan hända är att det kommit in små bitar av kolven i ramlagren som kan låsa upp en eller flera kulor.

Detta märks inte om man drar runt vevaxeln för hand, men en eller flera kulor i lagret kan ha låsts av partiklarna så att kulorna släpar mot lagerbanorna i stället för att rulla mot dem. Efter ett tags körning kommer de låsta kulorna att ha fått facetter (plana ytor) där de legat mot lagerbanorna och skavt, så även om partiklarna så småningom lossnar och far ut har man fått kulor med facetter.

Allra helst bör motorn delas och ramlagren rengöras eller bytas. Men det kan gå med att skölja ur lagren med exempelvis diesel, avfettning eller lampolja. Då fyller man vevhuset med vätskan så att ramlagren ligger under ytan och drar runt vevaxeln.

Sedan lutar man cykeln så mycket det gå åt exempelvis höger och fortsätter att snurra på vevaxeln. Förhoppningen är nu att eventuella metallpartiklar i vänster ramlager trillar ut och hamnar i botten av vevhuset. Sedan suger man ur vätskan (och eventuella partiklar) och gör om hela proceduren fast nu lutar man cykeln till vänster så att höger ramlager töms på skräp.

Denna metod är ändå ingen garanti för att alla partiklar kommer ut då dessa kan lägga sig i skrymslen utanför ramlagret vid packboxen. En säkrare metod är att avlägsna bägge packboxarna och blåsa med tryckluft mot ramlagren samtidigt som man vrider på vevaxeln. Även här ska man avfetta lagren eftersom oljan kan klibba fast partiklarna i lagren.

Blås helst inifrån och ut om det går att komma nära lagren med luftstrålen. Annars får det bli utifrån och in med följande sanering av vevhuset. Tänk på att även vevlagret kan vara "kontaminerat" så skölj och blås rent även detta.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842