Städa ur vevhus på havererad Zündapp Bella?

Fråga: Hej Jim. Har en Zundapp Bella R150 från 1954. Fick haveri i somras. Stora bitar av kolven ”försvann”. Har köpt ny komplett kolv och bussning till övre änden på vevstaken. Tycker du att jag måste dela vevhuset? Jag har kollat med endoskop ner i vevhuset, lager känns ok. Kan jag skölja ut eventuella kolvrester?

Tacksam för ditt engagemang.

Anders Tedrup

 

Svar: Det är lite av ett lotteri att köra med en motor som fyllts med metallpartiklar. Det som kan hända är att det kommit in små bitar av kolven i ramlagren som kan låsa upp en eller flera kulor.

Detta märks inte om man drar runt vevaxeln för hand, men en eller flera kulor i lagret kan ha låsts av partiklarna så att kulorna släpar mot lagerbanorna i stället för att rulla mot dem. Efter ett tags körning kommer de låsta kulorna att ha fått facetter (plana ytor) där de legat mot lagerbanorna och skavt, så även om partiklarna så småningom lossnar och far ut har man fått kulor med facetter.

Allra helst bör motorn delas och ramlagren rengöras eller bytas. Men det kan gå med att skölja ur lagren med exempelvis diesel, avfettning eller lampolja. Då fyller man vevhuset med vätskan så att ramlagren ligger under ytan och drar runt vevaxeln.

Sedan lutar man cykeln så mycket det gå åt exempelvis höger och fortsätter att snurra på vevaxeln. Förhoppningen är nu att eventuella metallpartiklar i vänster ramlager trillar ut och hamnar i botten av vevhuset. Sedan suger man ur vätskan (och eventuella partiklar) och gör om hela proceduren fast nu lutar man cykeln till vänster så att höger ramlager töms på skräp.

Denna metod är ändå ingen garanti för att alla partiklar kommer ut då dessa kan lägga sig i skrymslen utanför ramlagret vid packboxen. En säkrare metod är att avlägsna bägge packboxarna och blåsa med tryckluft mot ramlagren samtidigt som man vrider på vevaxeln. Även här ska man avfetta lagren eftersom oljan kan klibba fast partiklarna i lagren.

Blås helst inifrån och ut om det går att komma nära lagren med luftstrålen. Annars får det bli utifrån och in med följande sanering av vevhuset. Tänk på att även vevlagret kan vara ”kontaminerat” så skölj och blås rent även detta.

Jim Lundberg

Rulla till toppen