Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

Fråga: Hei ! Jeg har en Svartqvarna fra 1946 model 24 som jeg har rennoverad. Motor har vært plukket i fra hverandre i forbindelse med at jeg har bytte lager og pakkbokser og geardeler og kolv ringer. Etter ferdigstillelse har det oppstått problemer med bensintilførselen inn i kolven. Har byttet nål og flotør i forgasser og renset, likevel overfløder forgasseren, og det drypper bensin ut av luftfilter. Det er god gnist på tennplugg. Ny tennplugger som forblir tørr, så tilførsel er ikke god ? Hva kan jeg gjøre for å utelukke feil og kan det ha noen sammenheng med overhaling av motor å gjøre? Er Normann og håper det går greit å forstå hva jeg skriver.

Terje Nergaard

 

Svar: Det verkar vara två problem med motorn. Dels att förgasaren flödar över vilket oftast beror på att flottören inte fungerar som den ska. Men om förgasaren flödar bör motorn bli rejält sur och i ditt fall är tändstiftet torrt.

Svartqvarnans motor har tvärspolning där kolven har en ”skidbacke” som ska leda bensinblandning upp mot förbränningsrummet. I kolven finns dessutom ett fönster (hål, vindu) där bensinen leds genom från vevhuset. Nu vet jag inte om man kan vända kolven ett halvvarv fel utan att ”skidbacken” slår i topplocket, men om man även vänder topplocket fel så ska motorn kunna gå runt.

Är kolven felvänd så kommer det inte upp något bränsle från vevhuset till förbränningsrummet. I bland händer det att gummiklädda packboxar kryper ur sina hål och om det sker i vevhuset suger motorn inte bränsle.

Jim Lundberg

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna
Svartqvarnamotorn har en tvärspolad motor och om kolven vänds fel kommer den inte att starta. Fönstret (vindu) ”1” ska vändas mot förgasaren. ”2” ska då vara vänd mot avgasporten (eksos).
Startproblem med nyrenoverad svartqvarna
Gummiklädda packboxar ”1” har ibland en tendens att krypa ur sina hål och måste då limmas fast med exempelvis Loctite eller liknande.
Rulla till toppen