Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

Om förgasaren flödar är det oftast flottören som är orsaken.

Startproblem med nyrenoverad svartqvarna

Publicerad

Fråga: Hei ! Jeg har en Svartqvarna fra 1946 model 24 som jeg har rennoverad. Motor har vært plukket i fra hverandre i forbindelse med at jeg har bytte lager og pakkbokser og geardeler og kolv ringer. Etter ferdigstillelse har det oppstått problemer med bensintilførselen inn i kolven. Har byttet nål og flotør i forgasser og renset, likevel overfløder forgasseren, og det drypper bensin ut av luftfilter. Det er god gnist på tennplugg. Ny tennplugger som forblir tørr, så tilførsel er ikke god ? Hva kan jeg gjøre for å utelukke feil og kan det ha noen sammenheng med overhaling av motor å gjøre? Er Normann og håper det går greit å forstå hva jeg skriver.

Terje Nergaard

 

Svar: Det verkar vara två problem med motorn. Dels att förgasaren flödar över vilket oftast beror på att flottören inte fungerar som den ska. Men om förgasaren flödar bör motorn bli rejält sur och i ditt fall är tändstiftet torrt.

Svartqvarnans motor har tvärspolning där kolven har en "skidbacke" som ska leda bensinblandning upp mot förbränningsrummet. I kolven finns dessutom ett fönster (hål, vindu) där bensinen leds genom från vevhuset. Nu vet jag inte om man kan vända kolven ett halvvarv fel utan att "skidbacken" slår i topplocket, men om man även vänder topplocket fel så ska motorn kunna gå runt.

Är kolven felvänd så kommer det inte upp något bränsle från vevhuset till förbränningsrummet. I bland händer det att gummiklädda packboxar kryper ur sina hål och om det sker i vevhuset suger motorn inte bränsle.

Jim Lundberg

Svartqvarnamotorn har en tvärspolad motor och om kolven vänds fel kommer den inte att starta. Fönstret (vindu) "1" ska vändas mot förgasaren. "2" ska då vara vänd mot avgasporten (eksos).

Gummiklädda packboxar "1" har ibland en tendens att krypa ur sina hål och måste då limmas fast med exempelvis Loctite eller liknande.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842