Olja till Honda CB 500 K3

Fråga: Hej! Jag har precis blivit stolt ägare av en Honda CB500 K3 från 1977.  Hojen ska få en ordentlig genomgång under vintern och en av de första sakerna jag vill få ur världen är ett oljebyte. Problemet är att efter att ha läst igenom sida efter sida i engelska -och svenska cb500/750-forum angående vilken olja som rekommenderas, så har jag bara blivit mer förvirrad.

Hälften säger nämligen att det går utmärkt att köra på modern helsyntetisk mc-olja, vilket var min avsikt, medan den andra hälften varnar för detta och menar att dessa gamla motorer mår bäst av mineralolja och att syntetoljan kan få kopplingen att slira? Min fråga är således vilken olja jag ska köra på? Det bör även tilläggas att jag är 19 år och hojen kommer att brukas därefter, så vill garantera att motorn får bästa möjliga smörjning! (Därav att jag varit inställd på syntetolja).

Tack på förhand!

Max von Lepkowski

 

Svar: Enligt handboken till fyrcylindriga Honda 500 cc ska det vara en rak (singlegrade) motorolja med viskositeten SAE 30 vid temperaturer över 15 grader. Mängden är 3 liter. En rak SAE 30-olja är väl inte direkt något undermedel ur ett smörjperspektiv.

Tyvärr så finns det fler åsikter om oljor än vad det finns oljor när man söker på nätet. Många menar att gamla motorer är konstruerade efter de oljor som fanns när motorn tillverkades. Detta är en halvsanning och det är snarare tvärtom – motortillverkarna ställde krav på oljefabrikanterna att deras oljor skulle klara vissa krav.

På 1800-talet smorde man naven i vagnshjul med ister eller sniglar. Vill man smörja vagnshjul med det idag så går det givetvis bra, men det finns moderna smörjmedel som fungerar ännu bättre än ister och sniglar om man vill ha lång livslängd på hjullagren. Hade man haft dagens konsistensfett på 1800-talet så hade man givetvis valt detta istället.

Idag är det mest multigradeoljor som råder. Dessa har då två viskositetsgraderingar. Den första är kallviskosteten hos oljan och den andra är varmviskositeten. Ska man ersätta en singlegradeolja med en multigradeolja så är det de sista talet (varmviskostiteten) man går efter.

En SAE 30 singlegrade kan då ersättas med exempelvis en SAE 10-30 multigrade. En SAE 10-30-olja har i kallt tillstånd samma viskositet som en kall SAE 10-olja och i varmt tillstånd samma viskositet som en varm SAE 30-olja. Summa summarum: en multigradeolja är tunnare i kallt tillstånd och rinner därför lättare och snabbare till alla smörjställen vid en kallstart.

Många menar att syntetoljor kan lösa upp smuts och sot i en gammal motor så att detta kan fara iväg och korka igen oljekanaler så att motorn skär. Detta är väl den äldsta skrönan om syntetoljor. Så här ligger det till: I stort sett alla motoroljor innehåller detergenter (”tvättmedel”) idag och har gjort så sedan 1940-talet. Anledningen var att fler och fler biltillverkare började bygga motorer med oljefilter.

Men om oljefiltret ska göra någon nytta måste ju föroreningarna i motorn lösas upp och inte lägga sig som en kaka i botten av tråget. Därför krävde biltillverkarna att oljefabrikanterna skulle tillsätta detergenter i sina oljor. Man tillsatte även ett annat additiv som heter dispergent vilket får upplösta partiklar att hålla sig svävande i oljan så att de följde med oljan till oljefiltret där de fastnade.

Det finns vissa moderna oljor med ett lägre zink- och fosforinnehåll som man bör undvika i en äldre motor. Dessa oljor har en ACEA-klassning som har ändelsen ”C” följd av en siffra (ACEA C1, C2 eller C3). Detta står på flaskans etikett. Sådan olja kan öka slitaget på kamaxeln och lyftarna i äldre motorer.

Jag skulle råda dig att skaffa en syntetisk olja med viskositeteten SAE 10W-30 (W står för att oljan även fungerar på vintern) som är avsedd för motorcykelmotorer. Motorcykeloljor är framtagna för att fungera ihop med inte bara motorn, utan även kopplingen och växellådan eftersom de flesta motorcykelmotorer numera har gemensam olja för alla tre.

Jim Lundberg

Rulla till toppen