Var sitter strypningen på Villiers 98 cc?

Var sitter strypningen på Villiers 98 cc?

Publicerad

Fråga: Hej Experten! Jag har nyligen får igång en Rex Villiers 98cc Midget 40 från 1939, den är körbar men den är slö och saknar tomgång. Enligt en annons från 1939 levererades den här modellen strypt, och då hette den 40, den ostrypta versionen hette Speedy. Jag har Två frågor till er:

1: Var i motorn sitter strypningen?

2: Kan ni möjligen rekommendera en verkstad som är experter på renovering/modifiering av Tvåtaktsmotorer?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Pierre

 

Svar: Under en period fanns det två klasser av 98-kubikare. En som gick som lätt motorcykel samt en fartbegränsad (40 km/t) variant som kallades lättviktsmotorcykel.

Exakt hur man strypte den fartbegränsade varianten vet jag tyvärr inte och det förutsätter nästan att man har bägge motortyperna framför sig så man kan se skillnader i exempelvis storlek på insug och kanaler, kolvhöjd och liknande.

Men om motorn upplevs som slö och dessutom har problem med tomgången kan detta mycket väl bero på att något är fel – inte på att den är strypt på fabriken. Problem med tomgången kan bero på tjuvluft. Kolla insugs- och cylinderfotspackningen. Förkrigsmotorer saknar packboxar i vevhuset, men har istället brons- eller mässingsbussningar utanför ramlagren som sitter med tajt passning runt axeltapparna för att täta så gott det går.

Kör man en sådan motor under en längre tid med slitna ramlager kommer dessa bussningar att nötas upp så att läckaget mellan dem och axeln ökar med sämre vevhuskompression som följd.

Men orsaken till att motorn stannar på tomgång kan även bero på en svag gnista så att när varvet går ner så minskar spänningen från tändspolen så pass att gnistan förvinner och motorn stannar. Magneterna i svänghjulen på förkrigsmotorer har en förmåga att tappa magnetismen på grund av ålder, värmen och vibrationer. Men testa först med olika brytaravstånd, någon tiondel uppåt eller nedåt. Brytaravståndet styr något som kallas fältbrytningsavstånd (abriss) som i sin tur påverkar gnistans styrka.

När det gäller motorrenoveringar har jag ingen erfarenhet av verkstäder som utför sådant, men Stigs Motormekaniska i Axvall är ett namn som ofta dyker upp.

Jim Lundberg

Uppdaterad 2018-10-09. Per-Johan har skickat in en bild.
"Hej. Bifogar en bild till frågan på Fråga experten och tråden till frågan om Rex. Rexen som jag hade uppgiven som 1939-årsmodell. Jag hittade aldrig några reg.papper på den, min gissning är att den hette Modell 40 eftersom det troligtvis var det första året som den fick brukas i ostrypt/inregistrerbar modell."
mvh Per-Johan Korsbäck

Delförstoring av motorn från övre bilden.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842