1 kommentar
Erik A: Om inte jag minns helt fel, så har Volvo, vid olika tidpunkter, rekommenderat såväl någon "vanlig" transmissionsolja, någon motorolja, samt någon ATF olja till den växellådan. Du kam nog...
Victoriareklam från april 1952. Här kan man se att den svenska mopedlagen är på gång (1 juli 1952) med krav på maximalt 0,8 hästkrafter. Hade motorn 1 hästkraft - ja, då gick den som motorcykel med tillhörande körkortskrav.
Fråga: Hej Jim! Varför har du inte gjort någon rep-anvisning på Victoria FM 38 påhängare? När det finns på andra påhänger i dina böcker, det är ju trots allt en ganska vanlig motor. Det finns väldigt många kvar av dom. Eller har du någon rep-anvisning som du kan maila eller lägga ut här?
Mvh Donald
Svar: Det var faktiskt tänkt att den skulle varit med, men den motor jag skulle använda i boken var i så dåligt skick att den inte var lämplig som demo-motor. Möjligtvis att Victoria påhängsmotor kan komma med i en kommande bok som visserligen kommer att handla om allt utom motorer på tvåhjulingar (Ramar, gafflar, hjul, bromsar, elsystem och den del annat).
På Rösebäckens Cykel och Motor finns det fina sprängskisser över Victoria FM 38.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
1 kommentar
Erik A: Om inte jag minns helt fel, så har Volvo, vid olika tidpunkter, rekommenderat såväl någon "vanlig" transmissionsolja, någon motorolja, samt någon ATF olja till den växellådan. Du kam nog...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Ja det är det men har du några mått/gäng angivelser på delarna i motorn?
//Donald
Hej Donald. Tyvärr så har jag inga sådana uppgifter. Kolla med Svenska Victoriaklubben, Club Victoria http://www.club-victoria.nu/
om de har verkstadshandböcker eller liknande.