Svänghjulet lossnar på Husqvarna Novolette

Fråga: Hej Jim. Har ett fel måste ordnas och det är svänghjulet som tappar greppet om vevaxeln. Jag har läst artiklar om ämnet på din sida men likt förbenat gör jag något fel, men vad? Då vevaxeln inte har någon krysskil, så har jag följt rådet att putsa med ventilpasta på vevaxeln och vrida svänghjulet fram och tillbaka för att få en ljusgrå yta på axeln, sen har jag skjutit in svänghjulet och dragit åt muttern, Novoletten startar men efter ett par sekunder stannar den, gnistan har mattats av eller försvunnit, och ser då att svänghjulet har ändrat sig igen

Denna procedur har jag gått igenom 3 ggr nu, och den börjar nu gå mig lite på nerverna då jag inte kommer någonstans med renoveringen i övrigt. Kan du möjligtvis ge ett råd vad göra, skulle bli så glad om svänghjulet kan stanna kvar. Om jag ska borra ett litet hål på axeln för en krysskil kan jag använda en typ 3 mm metallborr då?

Mvh Anders

 

Svar: Tidiga Husqvarna Novolette har ett styrstift istället för krysskil i vevaxeln. Men oavsett om det är ett stift eller en kil så har dessa bara till uppgift att styra in hjulet i rätt position relativt vevstaken så att tändningen stämmer. När muttern är dragen är det konan som håller hjulet på axeln. Stiftet är ofta avklippt jäms med axeln och kan vara svårt att hitta.

Man kan doppa axeln i tunn olja eller lacknafta och låta den dra en stund. Sedan torkar man torrt och strör på lite talk (barnpuder). Då brukar vätskan runt det avklippta stiftet sugas upp av talken som då mörknar på stället. Om man värmer axeln lite så går det fortare. Stiftet går att borra ur och ersätta med en pinne (typ metallborr) med samma diameter som bredden på kilspåret i svänghjulet. Pinnen limmar man med Loctite eller liknande.

Men om konan inte greppar kommer det nya stiftet med stor sannolikhet att klippas av som det gamla. Att slipa in konan med ventilslippasta är det vanligaste tricket för att få bort repor och liknande som förhindrar att konan glider på som den ska. Man får dock inte dra åt muttern för hårt för då kan svänghjulsnavet spricka – eller så lossnar hela gängan från axeln. En M10-gänga vid svänghjulet ska dras med 2 – 2,5 Kgm (20 – 25 Nm).

Kolla så att det inte finns någon kant på axelns kona som navet stannar mot – eller runtgående repor. Testa med att polera axelns kona med fint slippapper (korn 400 – 800) om den skulle vara så grov på ytan att navet inte glider på så långt som det behövs för att det ska kila fast ordentligt.

Jim Lundberg

Svänghjulet lossnar på Husqvarna Novolette
Ny bild 2018-11-01: Svänghjulets nav får inte bottna mot kanten (pilarna). Då får man putsa ner kanten eller korta av navet – eller fasa det lite på insidan.
Rulla till toppen